Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • DIGILEC
  • REV - DIGILEC - Nº 06, 2019
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • DIGILEC
  • REV - DIGILEC - Nº 06, 2019
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El Tratado Jardín de Nobles Doncellas y su influencia en la personalidad de Isabel la Católica

Thumbnail
View/Open
Digilec_2019_6_art._1.pdf (143.6Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/25474
Atribución-CompartirIgual 4.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 España
Collections
  • REV - DIGILEC - Nº 06, 2019 [10]
Metadata
Show full item record
Title
El Tratado Jardín de Nobles Doncellas y su influencia en la personalidad de Isabel la Católica
Alternative Title(s)
The Treatise Jardín De Nobles Doncellas and its Influence on the Personality of Queen Isabella The Catholic
Author(s)
Regalado del Valle, Vanesa
Date
2020
Citation
Regalado del Valle, V. (2020). El Tratado Jardín de Nobles Doncellas y su influencia en la personalidad de Isabel la Católica. DIGILEC: Revista Internacional De Lenguas Y Culturas / International Journal of Languages and Cultures, 6, 1-13. https://doi.org/10.17979/digilec.2019.6.0.5893
Abstract
[Resumen] En la tratadística de la segunda mitad del siglo XV, en los reinos de Castilla y de León, observamos una corriente muy interesante, la de tratados y escritos dirigidos a la formación de los jóvenes, especialmente a los infantes e infantas destinados a ocupar un lugar en monarquías propias o ajenas. Así, en este contexto, surge la obra central de este artículo, el tratado educacional Jardín de nobles doncellas de fray Martín Alonso de Córdoba (Martín de Córdoba), y dirigido a la que se convertiría en la Reina Isabel I (Isabel La Católica tras 1496). Como veremos a lo largo de estas líneas, este tratado no solo poseía una vertiente formativa; sus lecciones iban más allá del mero aprendizaje. ¿Podríamos decir que este tratado influyó en la forma de actuar y gobernar de la futura Reina Isabel? Poco a poco lo iremos descubriendo en este estudio.
 
[Abstract] Regarding the original sources in the second half of the 15th century in the Kingdoms of Castile and Leon, we observe a very interesting trend, related to treatises and writings intended for youth training, especially for the infantes and infantas, who were meant to hold a ruling post in their own country or abroad. In this context, the text analysed in this article emerges, the educational treatise Jardín de nobles doncellas by Fray Martín Alonso de Córdoba (Martín de Córdoba), which was addressed to the person who would became Queen Isabella of Castile (Isabella the Catholic from 1496 onwards). As we will see all along this article, this treatise not only had a training approach but its lessons went beyond the mere educational purpose. Could we say that this treatise had any influence in the future queen´s way of acting and ruling? We will discover it in the following study.
 
Keywords
Isabel la Católica
Siglo XV
Propaganda política
Specula reginae
Martín de Córdoba
Isabella the Catholic
15th century
Political propaganda
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/digilec.2019.6.0.5893
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 España
ISSN
2386-6691

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback