Problemáticas de la comercialización de artesanías a turistas: estudio de caso Mercado Central de San José, Costa Rica

View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/25319
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 España
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Problemáticas de la comercialización de artesanías a turistas: estudio de caso Mercado Central de San José, Costa RicaAlternative Title(s)
The commercialisation of local arts and crafts for tourists at the San José Central Market (Costa Rica): A case studyAuthor(s)
Date
2020Citation
García Mejías, M. (2020). Problemáticas de la comercialización de artesanías a turistas: estudio de caso Mercado Central de San José, Costa Rica. ROTUR. Revista De Ocio Y Turismo, 14(1), 23-29. https://doi.org/10.17979/rotur.2020.14.1.5746
Abstract
[Resumen] El Mercado Central de San José, Costa Rica representa parte del patrimonio histórico y cultural
del país, en este sitio la afluencia de turistas se distribuye entre los locales de alimentos y bebidas
y los locales dedicados a la venta de artesanías. El presente estudio identifica las problemáticas
relacionadas a la comercialización de las artesanías. La metodología utilizada es cualitativa de
carácter descriptivo, donde los datos fueron recolectados in situ a través de entrevistas semiestructuradas
a locatarios. Los resultados muestran una falta de capacitación en un segundo
idioma, una poca valorización del trabajo artesanal, así como situaciones de regateo por parte
de turistas. [Abstract] The San José Central Market is an important symbol of Costa Rica’s historical and cultural
heritage. The market contains hundreds of shops and stalls selling food and drink, and local arts
and crafts. This study examines the problems associated with the commercialization of arts and
crafts for tourist visitors. A descriptive qualitative approach was used to collect data in situ
through semi-structured interviews with craft stand and shop owners. The problems identified
by the study included: lack of knowledge of a second language; low value placed on arts and
crafts items for sale; and price haggling by tourists.
Keywords
Artesanías
Turistas
Costa Rica
Comercialización
Crafts
Tourists
Commercialization
Turistas
Costa Rica
Comercialización
Crafts
Tourists
Commercialization
Editor version
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 España
ISSN
1888-6884