Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 01, Nº 03, 2015
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 01, Nº 03, 2015
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Conocimientos previos y adquiridos tras una jornada de formación sobre primeros auxilios en futuros docentes de Educación Física

Thumbnail
View/Open
SPORTIS_1_3_2015_2.pdf (292.5Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/17673
Collections
  • REV - SPORTIS - Vol. 01, Nº 03, 2015 [11]
Metadata
Show full item record
Title
Conocimientos previos y adquiridos tras una jornada de formación sobre primeros auxilios en futuros docentes de Educación Física
Alternative Title(s)
Prior and acquired knowledge after a day of training on first aids in future teachers of Physical Education
Author(s)
Navarro Patón, Rubén
Gacía Martín, Pablo
Rodríguez Fernández, José Eugenio
Date
2005
Citation
Sportis 2015, 1_3: 191-206 ISSN: 2386-8333
Abstract
[Resumen] Con esta investigación se pretendió indagar acerca de los conocimientos sobre primeros auxilios, y en especial de RCP, que poseía el alumnado del grado de maestro en Educación Primaria de la Facultad de Formación de Profesorado de Lugo, antes y después de recibir una jornada de formación teórico-práctica de 3 horas en tres fases (1- expositiva-demostrativa, 2- interactiva con resolución de problemas en pequeños grupos y 3- interactiva con resolución de problemas en gran grupo). La muestra (N=23) estuvo compuesta por 9 hombres (39,1%) y 14 mujeres (60,9%) matriculados en la mención de Educación Física. Para saber los conocimientos previos (CI) y adquiridos (CF) tras la jornada de formación, se administró un cuestionario Ad Hoc con 25 ítems. Los resultados descriptivos del CI revelaron una falta de conocimiento de los futuros docentes de Educación Física en relación a los primeros auxilios. Los datos arrojados por el CF, alcanzando una media del 90 % de preguntas correctamente contestadas, avalan la eficacia de la metodología y duración de la formación propuesta a corto plazo. La retención de los conocimientos se presenta como limitación del estudio y será evaluada más adelante. En conclusión, se destaca la importancia de que los futuros docentes de Educación Física se formen adecuadamente en la materia de primeros auxilios y se propone que forme parte de los contenidos del grado en Educación Primaria
 
[Abstract]This research was intended to investigate (test) the knowledge of the students of master degree in Elementary Education from the Faculty of Teacher Training Lugo about their knowledge on first aid and C.P.R, before and after receiving a theoretical day training practice of three hours in three different ways (First(1)-exhibition-demonstration, Second(2)- solving a practical situation of the problem in small groups and third(3)- solving a practical situation of the problem with a large group). The sample (N = 23) consisted of 9 men (39.1%) and 14 women (60.9%) studying the degree of P.E. To find out the previous knowledge about the topic and at the end of the training session we created a test that was giving to them previous the training First test(FT) and after training day Second test(ST) to see the progress of the students after the training , a questionnaire with 25 items Ad Hoc was given. The descriptive results of the FC revealed a lack of knowledge of future teachers in the P.E topic of first aid. These procedures have been identified to make an improvement of the new teachers with appropriated training sessions. In data obtained from the ST, we reach on average more than a 90% of correct answers proving the efficacy of the methodology and duration of training given in short period of time. The retention of knowledge about this topic was shown as a limitation of the study and will be evaluated later on. In conclusion, the importance of the knowledge on the topic first aid and C.P.R in future teachers of P.E is proved after doing the test and is proposed as part of the topics to be teach on the degree.
 
Keywords
Accidentes
Emergencias
Evaluación inicial
Formación
Evaluación final
Protocolos
Accidents
Emergencies
Protocols
Initial assessment
Training
Final assesment
 
Editor version
http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2015.1.3.1413
ISSN
2386-8333

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback