Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorNúñez-Puente, Carolina
dc.date.accessioned2015-12-16T14:50:23Z
dc.date.available2015-12-16T14:50:23Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.citationNúñez-Puente, Carolina. "The Feminist Writing of Charlotte Perkins Gilman: Pausing for the Chronotope". Philologia Hispalensis 20 (2006): 111-137. Print.es_ES
dc.identifier.issn1132-0265
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/15752
dc.description.abstract[Abstract]The purpose of this paper is at least triple-fold. First of all, it hopes to show a fruitful dialogue between feminist and Bakhtinian critical approaches. Second, by means of a chronotopic reading of C. P. Gilman’s saga, Herland-Ourland (1915-6), the paper explores that Gilman had to transform certain Bakhtinian chronotopes (e.g. the chronotope of idyll, the castle chronotope), and also to invent new ones (e.g. the chronotope of rape, the motherhood chronotope), in order to develop a feminist-dialogic critique of the society of her time. Third, the paper touches upon the different points-of-view between ‘first-wave’ feminists like Gilman and the feminists of the ongoing ‘third wave.’ Finally, it is expected that readers, who perform a critical reading of Bakhtin and Gilman, learn about the dialogical features of truly intersubjective/ethical relations between people.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] El propósito de este artículo es al menos triple. En primer lugar, espera mostrar un diálogo fructífero entre las perspectivas críticas feminista y bajtiniana. Segundo, mediante una lectura cronotópica de la saga de C. P. Gilman, Herland-Ourland (1915-6), el artículo explora que Gilman tuvo que transformar ciertos cronotopos bajtinianos (e.g. el cronotopo del idilio, el cronotopo del castillo), como también que inventar otros (e.g. el cronotopo de la violación, el cronotopo de la maternidad), para desarrollar una crítica feminista-dialógica de la sociedad de su tiempo. Tercero, el artículo trata las diferentes perspectivas entre las feministas de la ‘primera ola,’ como Gilman, y las feministas de la ‘tercera ola’ actual. Por último, se espera que los/as lectores/as que hagan una lectura crítica de Bakhtin y Gilman aprendan acerca de las características dialógicas de las relaciones auténticamente intersubjetivas/éticas entre las personas.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Sevillaes_ES
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/11441/22521es_ES
dc.rightsEsta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Españaes_ES
dc.rightsReconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectFeminismes_ES
dc.subjectNoveles_ES
dc.subjectChronotopees_ES
dc.subjectGenderes_ES
dc.subjectSociologyes_ES
dc.subjectFeminismoes_ES
dc.subjectNovelaes_ES
dc.subjectCronotopoes_ES
dc.subjectGéneroes_ES
dc.subjectSociologíaes_ES
dc.titleThe Feminist Writing of Charlotte Perkins Gilman: Pausing for the Chronotopees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Ficheiros no ítem

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem