The Feminist Writing of Charlotte Perkins Gilman: Pausing for the Chronotope
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/15752
Except where otherwise noted, this item's license is described as Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Collections
- GI-CLEU - Artigos [21]
Metadata
Show full item recordTitle
The Feminist Writing of Charlotte Perkins Gilman: Pausing for the ChronotopeAuthor(s)
Date
2006Citation
Núñez-Puente, Carolina. "The Feminist Writing of Charlotte Perkins Gilman: Pausing for the Chronotope". Philologia Hispalensis 20 (2006): 111-137. Print.
Abstract
[Abstract]The purpose of this paper is at least triple-fold. First of all, it hopes to show a fruitful dialogue between feminist and Bakhtinian critical approaches. Second, by means of a chronotopic reading of C. P. Gilman’s saga, Herland-Ourland (1915-6), the paper explores that Gilman had to transform certain Bakhtinian chronotopes (e.g. the chronotope of idyll, the castle chronotope), and also to invent new ones (e.g. the chronotope of rape, the motherhood chronotope), in order to develop a feminist-dialogic critique of the society of her time. Third, the paper touches upon the different points-of-view between ‘first-wave’ feminists like Gilman and the feminists of the ongoing ‘third wave.’ Finally, it is expected that readers, who perform a critical reading of Bakhtin and Gilman, learn about the dialogical features of truly intersubjective/ethical relations between people. [Resumen] El propósito de este artículo es al menos triple. En primer lugar, espera mostrar un diálogo fructífero entre las perspectivas críticas feminista y bajtiniana. Segundo, mediante una lectura cronotópica de la saga de C. P. Gilman, Herland-Ourland (1915-6), el artículo explora que Gilman tuvo que transformar ciertos cronotopos bajtinianos (e.g. el cronotopo del idilio, el cronotopo del castillo), como también que inventar otros (e.g. el cronotopo de la violación, el cronotopo de la maternidad), para desarrollar una crítica feminista-dialógica de la sociedad de su tiempo. Tercero, el artículo trata las diferentes perspectivas entre las feministas de la ‘primera ola,’ como Gilman, y las feministas de la ‘tercera ola’ actual. Por último, se espera que los/as lectores/as que hagan una lectura crítica de Bakhtin y Gilman aprendan acerca de las características dialógicas de las relaciones auténticamente intersubjetivas/éticas entre las personas.
Keywords
Feminism
Novel
Chronotope
Gender
Sociology
Feminismo
Novela
Cronotopo
Género
Sociología
Novel
Chronotope
Gender
Sociology
Feminismo
Novela
Cronotopo
Género
Sociología
Editor version
Rights
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional
ISSN
1132-0265