• An Architecture for Software Engineering Gamification 

      Pedreira, Óscar; García, Félix; Piattini, Mario; Cortiñas, Alejandro; Cerdeira-Pena, Ana (Qinghua Daxue Xuebao Bianjibu,Tsinghua University, Editorial Board, 2020-05-07)
      [Abstract] Gamification has been applied in software engineering to improve quality and results by increasing people's motivation and engagement. A systematic mapping has identified research gaps in the field, one of them ...
    • Combining Multiple Granularity Variability in a Software Product Line Approach for Web Engineering 

      Horcas Aguilera, José Miguel; Cortiñas, Alejandro; Fuentes, Lidia; Rodríguez Luaces, Miguel (Elsevier, 2022)
      [Abstract] Context: Web engineering involves managing a high diversity of artifacts implemented in different languages and with different levels of granularity. Technological companies usually implement variable artifacts ...
    • Experiencias y resultados para facilitar la compatibilización de un máster interuniversitario con un trabajo a tiempo completo 

      Cortiñas, Alejandro; González-Jorge, Higinio; Ladra, Susana; Rodríguez Luaces, Miguel (Asociación de Enseñantes Universitarios de la Informática (AENUI), 2018)
      [Resumen]: Presentamos un Máster interuniversitario en Geoinformática, impartido por las universidades de A Coruña y Vigo, y diseñado para que el alumno trabajador pueda seguir las clases. El máster se basa en el uso de ...
    • Herramienta para la visualización de la movilidad durante la pandemia 

      Cortiñas, Alejandro; Rodríguez Luaces, Miguel; Pedreira, Óscar (Sistedes, 2021)
      [Resumen]: En este artículo presentamos una herramienta prototipo desarrollada entre los meses de mayo a julio del 2020, durante la situación de pandemia por el COVID-19, para mostrar la información de movilidad proporcionada ...
    • Local features: Enhancing variability modeling in software product lines 

      Castro, David de; Cortiñas, Alejandro; Rodríguez Luaces, Miguel; Pedreira, Óscar; Saavedra Places, Ángeles (Elsevier, 2024-07)
      [Abstract]: Context and motivation: Software Product Lines (SPL) enable the creation of software product families with shared core components using feature models to model variability. Choosing features from a feature model ...
    • Multilevel Modeling of Geographic Information Systems Based on International Standards 

      Alvarado, Suilen H.; Cortiñas, Alejandro; Rodríguez Luaces, Miguel; Pedreira, Óscar; Saavedra Places, Ángeles (SpringerLink, 2021)
      [Abstract] Even though different applications based on Geographic Information Systems (GIS) provide different features and functions, they all share a set of common concepts (e.g., spatial data types, operations, services), ...
    • Re-ingeniería y Modernización de la Biblioteca Virtual Galega 

      Ramos-Vidal, Delfina; Cortiñas, Alejandro; Rodríguez Luaces, Miguel; Pedreira, Óscar; Saavedra Places, Ángeles (Sistedes, 2021)
      [Resumen]: La Biblioteca Virtual Galega (BVG) es una biblioteca digital de referencia en literatura gallega de todos los tiempos, para el público general y especialmente para centros de educación de enseñanza obligatoria ...
    • Software product line for web-based geographic information systems 

      Cortiñas, Alejandro (2017)
      [Abstract] Software Product Line Engineering (SPLE) is a research field that seeks to industrialize software development using techniques such as mass-production and mass-customization or reusing software components. A ...
    • Utilización de estructuras compactas para la generalización cartográfica de información geográfica vectorial 

      Brisaboa, Nieves R.; Cortiñas, Alejandro; Gutiérrez-Asorey, Pablo; Rodríguez Luaces, Miguel; Varela Rodeiro, Tirso (Sistedes, 2021)
      [Resumen]: A pesar de la madurez tecnológica de los Sistemas de Información Geográfica, todavía existen retos de investigación relevantes en el campo relacionados con las problemáticas del almacenamiento y representación ...