The spatial penetration of Airbnb in the main tourist cities of Spain : Extent and Determinants
Ver/Abrir
Use este enlace para citar
http://hdl.handle.net/2183/38530
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Atribución-NoComercial 3.0 España
Colecciones
- GI-GRIPA - Artigos [28]
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemTítulo
The spatial penetration of Airbnb in the main tourist cities of Spain : Extent and DeterminantsTítulo(s) alternativo(s)
La penetración espacial de Airbnb en las principales ciudades turísticas de España : extensión y determinantesLa penetració espacial d’Airbnb a les principals ciutats turístiques d’Espanya: extensió i determinants
La pénétration spatiale d’Airbnb dans les principales villes touristiques d’Espagne : extension et déterminants
Autor(es)
Fecha
2021-09Cita bibliográfica
Garha, Nachatter Singh. «The spatial penetration of Airbnb in the main tourist cities of Spain : Extent and Determinants». Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 68 Núm. 1 (2022), p. 167-194. DOI 10.5565/rev/dag.681 <https://ddd.uab.cat/record/249645>
Resumen
[Abstract] Uneven spatial distribution of rented accommodation offered on Airbnb has potential
to create spatial inequalities in host cities. In this regard, the claim of the proponents
of Airbnb that ‘it increases spatial equality in the cities by creating opportunities for the
house-owners in peripheral areas’ requires scientific analysis and empirical evidence. Using
the data obtained from the Inside Airbnb website, 2011 census, the municipal register of
Spain and OpenStreetMap, this article first measures the degree of penetration and spatial
clustering (with LISA statistics) of the Airbnb listings in seven main tourist cities of Spain
(Barcelona, Madrid, Valencia, Seville, Mallorca and Malaga). Second, it analyses (with
multiple linear regression models) the spatial, socio-economic, demographic and cultural
determinants of the spatial clustering of accommodation offered on Airbnb in the selected
cities; and finally, it compares the growth of Airbnb and its impact on spatial inequalities
in the selected cities.
Keywords: Airbnb; tourist [Resum] La desigual distribució espacial dels allotjaments llogats que s’ofereixen a Airbnb té el
potencial de crear desigualtats espacials a les ciutats amfitriones. En aquest sentit, l’afirmació
dels defensors d’Airbnb que «augmenta la igualtat espacial a les ciutats en crear oportunitats
per als propietaris d’habitatges a les zones perifèriques» requereix una anàlisi científica i
evidències empíriques. Utilitzant les dades obtingudes de la pàgina web Inside Airbnb, del
cens de 2011, del padró municipal d’Espanya i d’OpenStreetMap, aquest article mesura,
en primer lloc, el grau de penetració i d’agrupament espacial (amb estadístiques LISA) de
les llistes d’Airbnb en set de les principals ciutats turístiques d’Espanya (Barcelona, Madrid,
València, Sevilla, Mallorca i Màlaga); en segon lloc, analitza (amb múltiples models de
regressió lineal) els determinants espacials, socioeconòmics, demogràfics i culturals
de l’agrupació espacial dels allotjaments oferts a Airbnb a les ciutats seleccionades; i finalment,
compara el creixement d’Airbnb i el seu impacte en les desigualtats espacials a les
ciutats seleccionades. [Résumé]
Une répartition spatiale inégale des logements loués proposés sur Airbnb peut créer des inégalités
spatiales dans les villes hôtes. À cet égard, l’affirmation des partisans d’Airbnb selon
laquelle « Airbnb accroît l’égalité spatiale dans les villes en créant des opportunités pour
les propriétaires des zones périphériques » nécessite une analyse scientifique et des preuves
empiriques. À partir des données obtenues du site Web Inside Airbnb, du recensement de
2011, du registre municipal d’Espagne et d’OpenStreetMap, cet article mesure d’abord
le degré de pénétration et de clustering spatial (avec les statistiques LISA) des annonces
Airbnb dans sept principales villes touristiques d’Espagne (Barcelone, Madrid, Valence,
Séville, Majorque et Malaga). Ensuite, il analyse (avec de multiples modèles de régression
linéaire) les déterminants spatiaux, socio-économiques, démographiques et culturels du
regroupement spatial des hébergements proposés par Airbnb dans les villes sélectionnées.
Enfin, il compare la croissance d’Airbnb et son impact sur les inégalités spatiales dans les
villes sélectionnées. [Resumen] La desigual distribución espacial de los alojamientos alquilados que se ofrecen en Airbnb
tiene el potencial de crear desigualdades espaciales en las ciudades anfitrionas. En este sentido,
la afirmación de los defensores de Airbnb de que «aumenta la igualdad espacial en las
ciudades al crear oportunidades para los propietarios de viviendas en las zonas periféricas»
requiere un análisis científico y evidencias empíricas. Utilizando los datos obtenidos del
sitio web Inside Airbnb, del censo de 2011, del padrón municipal de España y de Open-
StreetMap, este artículo mide, en primer lugar, el grado de penetración y de agrupamiento
espacial (con estadísticas LISA) de los listados de Airbnb en siete de las principales ciudades
turísticas de España (Barcelona, Madrid, Valencia, Sevilla, Mallorca y Málaga); en segundo
lugar, analiza (con múltiples modelos de regresión lineal) los determinantes espaciales,
socioeconómicos, demográficos y culturales de la agrupación espacial de los alojamientos
ofrecidos en Airbnb en las ciudades seleccionadas; y finalmente, compara el crecimiento de
Airbnb y su impacto en las desigualdades espaciales en las ciudades seleccionadas.
Palabras clave
Airbnb
tourist cities
spatial analysis
determinants
Spain
ciutats turístiques
anàlisi espacial
determinants
Espanya
villes touristiques
analyse spatiale
déterminants
Espagne
ciudades turísticas
análisis espacial
determinantes
España
tourist cities
spatial analysis
determinants
Spain
ciutats turístiques
anàlisi espacial
determinants
Espanya
villes touristiques
analyse spatiale
déterminants
Espagne
ciudades turísticas
análisis espacial
determinantes
España
Versión del editor
Derechos
Atribución-NoComercial 3.0 España
ISSN
2014-4512