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dc.contributor.authorVilar Rodríguez, Margarita
dc.contributor.authorLindoso-Tato, Elvira
dc.date.accessioned2024-04-22T06:09:31Z
dc.date.available2024-04-22T06:09:31Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationVilar Rodríguez, M. y Lindoso Tato, E. (2009). El negocio de la Guerra civil en Galicia, 1936-1939. Revista de Historia Industrial, 39, 153-192. https://doi.org/10.1344/rhi.v18i39.20062es_ES
dc.identifier.issn1132-7200
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/36277
dc.description.abstract[Abstract]: The aim of this work is to analyse the strategic role played by Galicia during the Spanish Civil War. The new empirical evidence allows concluding that the rebel government used the Galician economy rearguard position to cover all its most urgent needs in terms of supplies, men and capitals. The business opportunities arising in the heat of the war resulted in big profits for some productive sectors, but there were also important material damages in the factories put under military discipline. Galician entrepreneurs were aware of the temporary character of the conjuncture. As a consequence, they tried to cover the increasing demand with extra working hours instead of investment or the establishment of new enterprises.es_ES
dc.description.abstract[Resumen]: Este trabajo persigue como principal objetivo comprobar en qué medida Galicia cumplió las funciones estratégicas que la historiografía le ha asignado dentro de la economía del gobierno sublevado entre 1936 y 1939. La evidencia empírica recopilada permite concluir que el gobierno sublevado utilizó la posición de retaguardia de la economía gallega para cubrir sus necesidades inmediatas de suministros, hombres y capitales. Las oportunidades de negocio surgidas al calor de la guerra se tradujeron en cuantiosos beneficios para muchos sectores empresariales, pero también en la sobreexplotación de los recursos y daños materiales en los sectores intervenidos. Los empresarios gallegos fueron conscientes de la temporalidad de la situación y respondieron al aumento de demanda con horas extraordinarias de trabajo más que con la intensificación del capital.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversitat de Barcelonaes_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1344/rhi.v18i39.20062es_ES
dc.rightsAtribución 3.0 Españaes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/*
dc.subjectTwentieth Centuryes_ES
dc.subjectCivil Wares_ES
dc.subjectBusiness Historyes_ES
dc.subjectGaliza (Spain)es_ES
dc.subjectSiglo XXes_ES
dc.subjectGuerra civiles_ES
dc.subjectHistoria empresariales_ES
dc.subjectGalicia (España)es_ES
dc.titleEl negocio de la Guerra Civil en Galicia, 1936-1939es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitleRevista de Historia Industriales_ES
UDC.volume39es_ES
UDC.startPage153es_ES
UDC.endPage192es_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1344/rhi.v18i39.20062


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