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dc.contributor.authorTasset, José L.
dc.date.accessioned2024-01-23T20:12:48Z
dc.date.available2024-01-23T20:12:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTasset, J. L. (2021). En torno a la lectura rawlsiana de la filosofía moral de David Hume. Anales de la Cátedra Francisco Suárez 55, pp. 155-182.es_ES
dc.identifier.issn0008-7750
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/35096
dc.description.abstract[Resumen] John Rawls muestra una profunda influencia del pensamiento de David Hume, especialmente en su Teoría de la Justicia, aunque también en el resto de su obra. Esa influencia es muy conocida en el ámbito de la filosofía política y mucho menos en el de la filosofía moral. Rawls interpreta el pensamiento de Hume en clave escéptica y naturalista, atribuyéndole lo que llama un “fideísmo de la naturaleza”. Junto a eso, atribuye a Hume una posición ética y política vinculada con el utilitarismo clásico. No obstante, su epistemología escéptica alejará, paradójicamente, a Hume de las posiciones utilitaristas. La ética y la política de Hume acabarán, según Rawls, mostrando un carácter puramente descriptivo y carente de propósitos normativos. Hume no tiene en sentido estricto una teoría de la razón práctica. En este artículo se examina y pone en cuestión esta interpretación de Hume propuesta por John Rawls. La filosofía de Hume no es aporéticamente escéptica, articula los papeles morales de la razón y de las pasiones, y finalmente, no sólo está conectada con el utilitarismo, sino que su defensa del papel de la utilidad libera a su teoría de algunas de las principales contradicciones del utilitarismo clásico. Junto a eso, la teoría del “espectador juicioso” puede considerarse una forma de teoría de la racionalidad práctica. [ABSTRACT] John Rawls shows a deep influence of David Hume’s thought, mainly at his Theory of Justice, though also at the rest of his works. This influence is well-known in the field of political philosophy, much less in the field of moral philosophy. Rawls reads Hume’s thought with a sceptic and naturalistic key, attributing him what he calls a “nature fideism”. Besides this, attributes to Hume an ethical and political position linked with the classical utilitarianism. Nevertheless, his sceptical epistemology will move away, paradoxically, to Hume from the utilitarian positions. Hume’s ethics and politics will finish, according to Rawls, showing a purely descriptive character and a lack of normative purposes. Hume does not have in the strict sense a theory of practical reason. This article examines and puts in question this interpretation of Hume proposed by John Rawls. The philosophy of Hume is not aporetically sceptical, articulates the moral roles of reason and the passions; and finally, is not only connected with utilitarianism; his defence of the role of utility frees to his theory of some of the main contradictions of classical utilitarianism. Besides this, the theory of the “judicious spectator” can be considered a form of a theory of practical rationality.es_ES
dc.description.abstract[Abstract] John Rawls shows a deep influence of David Hume’s thought, mainly at his Theory of Justice, though also at the rest of his works. This influence is well-known in the field of political philosophy, much less in the field of moral philosophy. Rawls reads Hume’s thought with a sceptic and naturalistic key, attributing him what he calls a “nature fideism”. Besides this, attributes to Hume an ethical and political position linked with the classical utilitarianism. Nevertheless, his sceptical epistemology will move away, paradoxically, to Hume from the utilitarian positions. Hume’s ethics and politics will finish, according to Rawls, showing a purely descriptive character and a lack of normative purposes. Hume does not have in the strict sense a theory of practical reason. This article examines and puts in question this interpretation of Hume proposed by John Rawls. The philosophy of Hume is not aporetically sceptical, articulates the moral roles of reason and the passions; and finally, is not only connected with utilitarianism; his defence of the role of utility frees to his theory of some of the main contradictions of classical utilitarianism. Besides this, the theory of the “judicious spectator” can be considered a form of a theory of practical rationality.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.30827/ACFS.v55i0.15571es_ES
dc.subjectDavid Humees_ES
dc.subjectJohn Rawlses_ES
dc.subjectEscepticismoes_ES
dc.subjectNaturalismoes_ES
dc.subjectProtoutilitarismoes_ES
dc.subjectRacionalidad prácticaes_ES
dc.subjectScepticismes_ES
dc.subjectNaturalismes_ES
dc.subjectProtoutilitarismes_ES
dc.subjectPractical Rationalityes_ES
dc.titleEn torno a la lectura rawlsiana de la filosofía moral de David Humees_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
UDC.journalTitleAnales de la Cátedra Francisco Suárezes_ES
UDC.volume55es_ES
UDC.startPage155es_ES
UDC.endPage182es_ES
UDC.coleccionInvestigaciónes_ES
UDC.departamentoHumanidadeses_ES
UDC.institutoCentroCIF - Campus Industrial de Ferroles_ES
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020/RTI2018-093498-B-100/ES/(GEN)ESIS Y (RED)EFINICION DE LA MATRIZ CONCEPTUAL DEL (P)ARADIGMA (U)TILITARISTA DE (R)ACIONALIDADes_ES


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