Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorNúñez-Puente, Carolina
dc.date.accessioned2024-01-16T08:46:19Z
dc.date.available2024-01-16T08:46:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNúñez-Puente, Carolina. A Queer Eye for Gilman’s Text: The Yellow Wallpaper, a Film by PBS. Atlantis: Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, vol. 41, n. 1, 2019, pp. 11-29. https://doi.org/10.28914/Atlantis-2019-41.1.01es_ES
dc.identifier.issn1989-6840e
dc.identifier.issn0210-6124
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/34916
dc.description.abstract[Abstract] This article puts forward a queer interpretation of PBS’s The Yellow Wallpaper (1989), adapted from Charlotte Perkins Gilman’s canonical story. It is structured in three parts: an approach to the term queer, a reading of the queerness (and feminism) of Gilman’s text and an analysis of the queer (and feminist) aspects of the film. The third part also responds to the only academic essay about PBS’s production, by Janet Beer, which ignores the movie’s queer character. This section discusses the queer treatment of topics—the instability of identity, autoeroticism, lesbian tendencies, mental illness, women’s solidarity, and gender and class inequalities—while dialoguing with film critics such as Linda Hutcheon and Laura Mulvey. The queer use of formal resources—light, shots, sound, music, symbolism and scene-motifs—is also highlighted. My ultimate aim is to demonstrate that The Yellow Wallpaper is an innovative queer adaptation of Gilman’s piece for a modern audience.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] Este artículo propone una interpretación queer de The Yellow Wallpaper (1989), una adaptación de PBS del relato canónico de Gilman. Consta de tres partes: una aproximación al término queer, una lectura queer (y feminista) del texto de Gilman y un análisis de los aspectos queer (y feministas) del film. La tercera parte también responde al único ensayo académico sobre dicha producción, escrito por Janet Beer, el cual omite el carácter queer de la misma. Esta sección explora el tratamiento queer de los temas—identidad inestable, autoerotismo, tendencias lésbicas, enfermedades mentales, solidaridad entre mujeres y desigualdades de género y clase—a la vez que dialoga con críticas de cine como Linda Hutcheon y Laura Mulvey. Se señala además el uso queer de los recursos formales—luz, planos, sonido, música, simbolismo y motivos escénicos. Mi objetivo principal es demostrar que The Yellow Wallpaper es una innovadora adaptación queer de la obra de Gilman para un público moderno.es_ES
dc.description.sponsorshipMinisterio de Ciencia, Eduación y Universidades; FFI2017-84555-C2-2-Pes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherThe Spanish Association of Anglo-American Studies (AEDEAN)es_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.28914/Atlantis-2019-41.1.01es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internationales_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/*
dc.subjectQueer theoryes_ES
dc.subjectFilm studieses_ES
dc.subjectFeminist literary criticismes_ES
dc.subjectCharlotte Perkins Gilmanes_ES
dc.subjectTeoría queeres_ES
dc.subjectEstudios de cinees_ES
dc.subjectCrítica literaria feministaes_ES
dc.titleA Queer Eye for Gilman’s Text: The Yellow Wallpaper, a Film by PBSes_ES
dc.title.alternativeUna mirada queer al texto de Gilman: The Yellow Wallpaper, una película de PBSes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitleAtlantis. Revista de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanoses_ES
UDC.volume41es_ES
UDC.issue1es_ES
UDC.startPage11es_ES
UDC.endPage29es_ES


Ficheiros no ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem