Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorBarros-Grela, Eduardo
dc.contributor.authorBobadilla-Pérez, María
dc.date.accessioned2020-07-09T08:38:07Z
dc.date.available2020-07-09T08:38:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationBarros Grela, E., & Bobadilla Pérez, M. (2020). Transpopular Spaces: Gypsy Imageries in the Work of Van Morrison. Oceánide, 13, 44-51.es_ES
dc.identifier.issnISSN 1989-6328
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/25962
dc.description.abstract[Abstract]The work of Northern Irish singer-songwriter Van Morrison has gone relatively unnoticed by critics despite the numerous social, literary and artistic elements included in his songs. Among them is the representation of the figure of the Gypsy as a model of action for generations of listeners who were concerned about countercultural dynamics, as well as alternative life models to those that were legitimized by the middle class of the time. The objective of this study is to analyze the romanticized component that is presented in Morrison's work around his conceptualization of gypsyism, as well as to observe how these elements generate, firstly, a deontologizing function in the Gypsy figure, and then a resignification of the spaces in transit occupied by the imagination(s) of this community as a nomadic people. To carry out this analysis, several songs from the first albums of the Northern Irish author will be examined, and we will explain the function of representing the Gypsy in the countercultural spatial environment of their epistemology.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] La obra del autor norirlandés Van Morrison ha pasado relativamente desapercibida por la crítica a pesar de los numerosos elementos sociales, literarios y artísticos que presenta. Entre ellos se encuentra la representación de la figura del gitano como modelo de actuación para unas generaciones de oyentes a quienes les preocupaba el aspecto cultural a la contra, así como los modelos de vida alternativos a los legitimados por la clase media de la época. El objetivo de este estudio es analizar el componente romantizado que se presenta en la obra de Morrison alrededor de su representación del gitanismo, así como observar cómo esos elementos generan primero una función deontologizante y después una resignificación de los espacios en tránsito ocupados por la(s) imaginación(es) de esta comunidad como pueblo nómada. Para llevar a cabo el análisis se atenderá a varias canciones de la primera época del autor norirlandés, y se explicarán las funciones de representación del gitano en el entorno del espacio y de una epistemología contraculturales_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherSociedad Española de Estudios Literarios de Cultura Popular SELICUPes_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.37668/oceanide.v13i.39es_ES
dc.rightsAribución 4.0es_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/es/*
dc.subjectVan Morrisones_ES
dc.subjectSpacees_ES
dc.subjectGypsieses_ES
dc.subjectCounterculturees_ES
dc.subjectMusices_ES
dc.subjectEspacioes_ES
dc.subjectGitanoses_ES
dc.subjectContraculturaes_ES
dc.subjectMúsicaes_ES
dc.titleTranspopular Spaces: Gypsy Imageries in the Work of Van Morrisones_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitleOceánidees_ES
UDC.volume13es_ES
UDC.startPage44es_ES
UDC.endPage51es_ES


Ficheiros no ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem