Aspectos que conforman la identidad profesional del profesorado de formación y orientación laboral
View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/25279
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License (CC-BY-NC-ND 4.0)
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Aspectos que conforman la identidad profesional del profesorado de formación y orientación laboralAlternative Title(s)
Aspects that make up the Professional Identity of the Teacher of the Specialty of Professional Training and GuidanceDate
2020-02-27Citation
Souto-Gómez, A.-I., Rial-Sánchez, A.-F., & Talavera-Valverde, M.- Ángel. (2020). Aspectos que conforman la identidad profesional del profesorado de formación y orientación laboral. Estudios Sobre Educación, 38, 29-57. https://doi.org/10.15581/004.38.29-57
Abstract
[Resumen]
La identidad profesional nos define frente a otros y nos sitúa junto al colectivo. Planteamos el objetivo de estudiar los elementos que conforman la identidad profesional en el profesorado de la especialidad de Formación y Orientación Laboral. Durante diez meses se realizó en Galicia un estudio enmarcado en una investigación cualitativa, mediante una perspectiva teórico-metodológica fenomenológica, en la que participaron 43 personas. Realizamos entrevistas en profundidad, grupo de discusión y cuaderno de campo, agrupando los resultados en tres temas: vocación, formación y mundo laboral. La inquietud por acciones formativas y profesionales forjó identidades relacionadas con gratificaciones laborales concordantes al desarrollo de etapas laborales. La heterogeneidad del colectivo y las reformas educativas facilitan que la identidad profesional sea dispersa. [Abstract]
Our professional identity defi nes us in the
eyes of others and places us within the collective
group. We propose to study the educational construct
of the identity of the teacher of professional training
and labor orientation. A study was carried out in Galicia, Spain, over a period of 10 months, in the framework of a qualitative research project with a theoretical-methodological phenomenological perspective in
which 43 people participated. We conducted in-depth
interviews, a discussion group and fi eld notebook, and
grouped the results into three themes: vocation, training and working world. The concern for training and
professional actions forged identities related to the rewards of work in accordance with the development of
work stages. The heterogeneity of the collective group
and the educational reforms allow for varied professional identity.
Keywords
Identidad profesional
Desarrollo de las habilidades
Profesión docente
Formación profesional
Professional identity
Teaching profession
Vocational training
Desarrollo de las habilidades
Profesión docente
Formación profesional
Professional identity
Teaching profession
Vocational training
Editor version
Rights
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License (CC-BY-NC-ND 4.0)
ISSN
.1578-7001
2386-6292
2386-6292