Mostrar o rexistro simple do ítem
The Other in the Eye: A Transgeneric Approach to the Neo-Baroque Monster
dc.contributor.advisor | Simal, Begoña | |
dc.contributor.author | Abuín Sanjuán, Marcelo | |
dc.contributor.other | Universidade da Coruña. Facultade de Filoloxía | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-02-07T08:35:37Z | |
dc.date.available | 2017-02-07T08:35:37Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2183/18061 | |
dc.description.abstract | [Abstract] My purpose on this degree dissertation is to examine horror creatures in English-language fiction. To achieve this, three different texts have been selected: Arthur Machen's short story ““The Great God Pan”” (1890), H.P. Lovecraft's At the Mountains of Madness (1936) and Ridley Scott's film Alien (1986). The main goal of this paper is to analyze the meaning given to these neo-baroque monsters, whether it is conscious or not. The transgeneric approach of this paper proves to be especially useful in that allows me to compare and contrast different manifestations of this aesthetic model. In order to carry out this project, I have employed a postructuralist theoretical framework, including Linda Hutcheon's theorization of postmodern literature. By means of close-reading, I tease out the postmodern aspects of the neo-baroque according to the taxonomies developed by authors such as Alejo Carpentier and Tzvetan Todorov. These taxonomies and post-structuralist theory, in turn, allow me to apply Lacanian psychoanalysis to these works. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.rights | Os titulares dos dereitos de propiedade intelectual autorizan a visualización do contido deste traballo a través de Internet, así como a súa reproducción, gravación en soporte informático ou impresión para o seu uso privado e/ou con fins de estudo e de investigación. En nengún caso se permite o uso lucrativo deste documento. Estos dereitos afectan tanto ó resumo do traballo como o seu contido Los titulares de los derechos de propiedad intelectual autorizan la visualización del contenido de este trabajo a través de Internet, así como su repoducción, grabación en soporte informático o impresión para su uso privado o con fines de investigación. En ningún caso se permite el uso lucrativo de este documento. Estos derechos afectan tanto al resumen del trabajo como a su contenido | es_ES |
dc.subject | Horror Creatures | es_ES |
dc.subject | Neo-Baroque Monsters | es_ES |
dc.subject | Machen, Arthur | es_ES |
dc.subject | Lovecraft, H.P. | es_ES |
dc.subject | Scott, Ridley | es_ES |
dc.subject | English literature | es_ES |
dc.subject | English language | es_ES |
dc.subject | Postmodern literature | es_ES |
dc.subject | Lacanian psychoanalysis | es_ES |
dc.title | The Other in the Eye: A Transgeneric Approach to the Neo-Baroque Monster | es_ES |
dc.title.alternative | The Other in the Eye: un enfoque transgenérico al monstruo neo-barroco | es_ES |
dc.title.alternative | The Other in the Eye: un enfoque transxenérico ao monstro neo-barroco | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | es_ES |
dc.rights.access | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.description.traballos | Traballo fin de grao (UDC.FIL). Inglés: estudios lingüísticos y literarios. Curso 2015/2016 |