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dc.contributor.authorNovales, Margarita
dc.contributor.authorOrro, Alfonso
dc.contributor.authorBugarín, M. R.
dc.date.accessioned2015-10-30T11:59:49Z
dc.date.available2015-10-30T11:59:49Z
dc.date.issued2007-07-01
dc.identifier.citationUse of a genetic algorithm to optimize wheel profile geometry, Novales, M.; Orro, A.; R. Bugarín, M. Proceedings of The Institution of Mechanical Engineers - Journal of Rail and Rapid Transit, Vol. 221, nº 4 - 2007, 467-476. DOI: 10.1243/09544097JRRT150es_ES
dc.identifier.issn0954-4097
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/15463
dc.description.abstract[Abstract] Wear is a very important subject for Railway Administrations because it entails very important costs. So, it seems to be logical to develop a new methodology for designing wheel profiles in order to improve its behaviour in relation to this subject. Until now, existing approach of this kind are based in statistical studies of the wear profile of many wheels, but this do not consider characteristics of different vehicles and railway tracks, and in addition, it is not an option when a vehicle is going to run, for example, over two different types of track over which mixed running never happens until now. In this paper a new general methodology for improving wheel profiles is presented. This methodology is based in Genetic Algorithms technique. To show the potential of this procedure, it is applied to an application case (a tram-train in Spain), in which great improvements in the behaviour of the wheel profile are achieved. In the light of this application, the importance of definition of indexes which control the evolution of the GA is shown.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] El desgaste es un aspecto muy importante para las Administraciones Ferroviarias porque da lugar a costes importantes. Por ello, parece lógico desarrollar una nueva metodología para el diseño de perfiles de rueda al objeto de mejorar su comportamiento en relación al desgaste. Hasta ahora, los planteamientos existentes se basan en estudios estadísticos del desgaste del perfil de un gran número de ruedas, pero con ello no se tienen en cuenta las características de diferentes vehículos o vías y asímismo, este planteamiento no es posible cuando un vehículo va a circular, por ejemplo, sobre diferentes tipos de vías sobre las cuales nunca se ha producido la circulación mixta hasta ahora. En este artículo se presenta una nueva metodología para mejorar el perfil de rueda. Esta metodología se basa en la técnica de los Algoritmos Genéticos. Para mostrar el potencial de este procedimiento, se aplica a un caso de tranvitrén en España, en el que se consiguen grandes mejoras en el comportamiento del perfil de rueda. A partir de esta aplicación se muestra la importancia de la definición de los índices de control de la evolución en el Algoritmo Genético.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstitution of Mechanical Engineers ; SAGEes_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1243/09544097JRRT150es_ES
dc.subjectWheel profile designes_ES
dc.subjectWheel-rail contactes_ES
dc.subjectShape optimizationes_ES
dc.subjectGenetic algorithmses_ES
dc.subjectTram-traines_ES
dc.subjectDiseño del perfil de rueda ferroviariaes_ES
dc.subjectContacto rueda-carriles_ES
dc.subjectOptimización de forma de rueda ferroviariaes_ES
dc.subjectAlgoritmo genéticoes_ES
dc.subjectTranvitrénes_ES
dc.titleUse of a Genetic Algorithm to Optimize Wheel Profile Geometryes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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