Listar Grupo de Visualización Avanzada e Cartografía en Enxeñaría Civil, Arquitectura e Urbanismo (videaLAB/cartoLAB) por data de publicación
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Chemin de Saint-Jacques de Compostelle en Galice: caractérisation technique et historique moyennant la création d'indicateurs géospatiaux
(Edited by Anne Ruas on behalf of the French Committee of Cartography, 2011)[Résumé:] Le Chemin de Saint-Jacques de Compostelle est un élément historique d’une énorme importance pour les territoires européens qu’il traverse. Ce couloir représente un trait d'union entre les royaumes hispaniques et ... -
La percepción del espacio en la visualización de arquitectura mediante realidad virtual inmersiva
(Universidad Politécnica de Valencia, 2011)[Resumen] La realidad virtual inmersiva constituye una herramienta poderosa para la exploración vívida del espacio virtual. La sensación de presencia que provoca en el usuario la capacidad de observar el entorno ... -
Asignatura de Introducción a la Cooperación al Desarrollo: experiencia desde la colaboración entre Enxeñería Sen Fronteiras-Galicia y la Universidade da Coruña
(Fundación Isla Couto, 2014)[Resumen:] Enxeñería Sen Fronteiras-Galicia (ESF) se funda en Vigo en 1993, muy vinculada a la Escuela de Ingeniería de Telecomunicaciones. Actualmente tiene 200 socios/as y 65 voluntarios/as activos en 6 sedes: Vigo (1993), ... -
gvSIG Fonsagua, un caso de éxito de investigación para el desarrollo en el ámbito de las tecnologías de la información geográfica
(Central American Journals Online, 2015)[Resumen:] En el año 2008, el Laboratorio de Ingeniería Cartográfica de la Universidad de A Coruña (Cartolab) comenzó en colaboración con la ONG de cooperación internacional Ingeniería Sin Fronteras (ISF): Galicia, un ... -
Contextualization of Archaeological Findings Using Virtual Worlds. Issues on Design and Implementation of a Multiuser Enabled Virtual Museum
(2015)[Abstract] This paper describes the use of Virtual Worlds technology to implement a virtual museum for an interpretation center on the theme of the use of mosaics in ancient Roman villas. In order to foster the comprehension ... -
Evaluating user experience in joint activities between schools and museums in virtual worlds
(Springer, 2015)[Abstract] The use of virtual worlds in the school is an extraordinary tool to engage the children in the process of e-learning. Although one can find many examples that describe the use of such a technology in teaching ... -
Assisted navigation and natural interaction for virtual archaeological heritage. Implementation of an attractor-based approach using a game engine
(UK Zhende Publishing, 2016)[Abstract]: In this paper, the authors propose a new way to navigate inside virtual architectural environments such as those used in the field of Virtual Archaeology. This approach is based on the study of human movement ... -
Diseño y usabilidad de interfaces para entornos educativos de realidad aumentada
(Universitat de Barcelona, 2017)[Resumen]: El objetivo de esta investigación es la de determinar los elementos, componentes y factores que resultan clave a la hora de diseñar interfaces interactivas para entornos de realidad aumentada, centrándose de ... -
Emapic: cartografía participativa ao servizo da cidadanía
(Adega, Asociación para a defensa ecolóxica de Galicia, 2018)[Resumo:] Emapic é un proxecto asociado ao Laboratorio CartoLab da Universidade da Coruña que permite xestionar información ou opinión distribuída sobre un mapa, de forma sinxela e inmediata. As súas funcionalidades van ... -
A Vitruvian-Inspired Theoretical Framework for Architecture in Virtual Worlds
(IGI Global, 2018)[Abstract] Virtual worlds are an environment for the realization of multiple social activities ranging from entertainment to education, economics, or even medicine. Such activities require virtual spaces and buildings for ... -
La historia del río Monelos como servicio ecosistémico cultural y aproximación al estado de referencia para su restauración
(Centro Ibérico de Restauración Fluvial (CIREF), 2019)[Resumen:] Desde la década de los años 60 del siglo XX hasta la actualidad, los cursos fluviales de la cuenca del río Monel os y sus afluentes, que comprende parte de los municipios de Arteixo y A Coruña, han sufrido las ... -
GIS mapping of driving behavior based on naturalistic driving data
(MDPI, 2019)[Abstract:] Naturalistic driving can generate huge datasets with great potential for research. However, to analyze the collected data in naturalistic driving trials is quite complex and difficult, especially if we consider ... -
Biodiversidad y perspectivas para rehabilitar la cuenca del río Monelos (A Coruña, Galicia)
(Centro Ibérico de Restauración Fluvial (CIREF), 2019)[Resumen:] Se detalla información acerca de la canalización del río de Monelos (A Coruña, Galicia) y sus afluentes, aportando datos sobre la diversidad y abundancia de especies de animales y plantas en la cuenca de este ... -
“Campus, casa, cidade: Laboratorios do cambio”, un proxecto multidisciplinar para promover a sustentabilidade ambiental e social
(Universidade da Coruña, Centro Universitario de Formación e Innovación Educativa (CUFIE), 2020)[Resumo:] A sustentabilidade ambiental supón un reto estratéxico para a Universidade da Coruña (UDC). Para conseguilo, desenvólvense programas centrados na promoción de valores como a conservación dos recursos naturais e ... -
An Augmented Reality Facility to Run Hybrid Physical-Numerical Flood Models
(MDPI, 2020)[Abstract] This article presents a novel installation for the development of hybrid physical-numerical flood models in an augmented reality environment. This installation extends the concept introduced by the well-known ... -
A comparative study on user gestural inputs for navigation in NUI‑based 3D virtual environments
(Springer, 2021)[Abstract] This paper describes the results of a case study intended to compare three different user movement paradigms (metaphoric, symbolic and natural) designed to control the visit of virtual environments for a NUI-based ... -
Educational Warehouse: Modular, Private and Secure Cloudable Architecture System for Educational Data Storage, Analysis and Access
(MDPI, 2021)[Abstract] Data in the educational context are becoming increasingly important in decision-making and teaching-learning processes. Similar to the industrial context, educational institutions are adopting data-processing ... -
Analysis of the Relationship between the Characteristics of the Areas of Influence of Bus Stops and the Decrease in Ridership during COVID-19 Lockdowns
(MDPI, 2022)[Abstract] This study aimed to investigate the relationship between the characteristics of the areas of influence of bus stops and the decrease in ridership during COVID-19 lockdowns and subsequent initial reopening ... -
Automatic Generation of Urban Road 3D Models for Pedestrian Studies From LiDAR Data
(MDPI, 2022)[Abstract] The point clouds acquired with a mobile LiDAR scanner (MLS) have high density and accuracy, which allows one to identify different elements of the road in them, as can be found in many scientific references, ... -
Del bim al digital twin. De la representación a la simulación
(Universidad Politécnica de Cartagena, 2022)[Resumen] ¿Es la Simulación una vía de evolución de nuestra área de conocimiento? Para responder a ello definimos un escenario hipotético, un proyecto de investigación interdisciplinar entre la enseñanza de la Arquitectura, ...