• Marco teórico y metodológico de educación ambiental e intercultural para un desarrollo sostenible 

      Vega-Marcote, Pedro; Freitas, Mário; Álvarez Suárez, Pedro; Fleuri, Reinaldo (Universidad de Cádiz. Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia EUREKA, 2007)
      [Resumen] El actual modelo socioeconómico de las sociedades de los países desarrollados es insostenible, pues lleva aparejados importantes problemas ambientales que ponen en riesgo la supervivencia de la Tierra, por lo ...
    • Educación ambiental e Intercultural para la sostenibilidad: fundamentos y praxis 

      Vega-Marcote, Pedro; Álvarez Suárez, Pedro; Freitas Cardoso, Mario; Fleuri, Reinaldo (Universidad del Zulia. Maracaibo-Venezuela, 2009)
      [Resumen] Ante la actual degradación del medio, el reto es que tanto los individuos como las instituciones actúen sosteniblemente. Necesitamos adquirir urgentemente un conocimiento y un comportamiento ecológico que permita ...
    • Actitudes ambientales y conductas sostenibles. Implicaciones para la educación ambiental. 

      Álvarez Suárez, Pedro; Vega-Marcote, Pedro (Universidad del País Vasco, 2009-04)
      [Resumen] Aunque nunca ha sido mayor la tasa de preocupación ambiental entre la población de los países desarrollados, este hecho no se refleja en comportamientos ambientalmente responsables. Ante el reto de incrementar ...
    • Economía sostenible: teoría y política 

      Dopico Castro, Jesús A.; Iglesias-Gómez, Guillermo (Netbiblo, 2010)
      [Resumen] La compatibilidad entre crecimiento economico y sostenibilidad ambiental es un gran reto que deben afrontar a medio y largo plazo tanto la politica economica como los ciudadanos y las empresas. En los ultimos ...
    • La agenda 21 y la huella ecológica como instrumentos para lograr una universidad sostenible 

      Vega-Marcote, Pedro; Álvarez Suárez, Pedro (2011)
      [Resumen] Para frenar el rápido deterioro ambiental, la universidad ha de formar a las nuevas generaciones en un modelo de sostenibilidad integral (solidaridad sincrónica y diacrónica) y, además, contribuir al cambio en ...
    • Equipamientos públicos como elementos de cohesión territorial. Un estudio de caso en las Universidades y redes hospitalarias de Galicia 

      García-Fontán, Cristina (Xunta de Galicia, 2014)
      En el contexto actual de crisis económica y urbana, la reflexión sobre la inversión estratégica en los equipamientos urbanos es cada vez más necesaria. Después de años de importantes inversiones públicas en infraestructuras ...
    • Urban Sustainability: Innovative Spaces, Vulnerabilities and Opportunities 

      García-Mira, Ricardo; Dumitru, Adina; Lema-Blanco, Isabel; Casares-Gallego, Amparo; Díaz-Ayude, Alberto; Fraga-Mosquera, Amelia; Goluboff Scheps, Miriam; García Fontán, Cristina (Institute of Psychosocial Studies and Research “Xoan Vicente Viqueira” & Deputación Provincial de A Coruña, 2014)
      [Abstract] The need to promote a debate among researchers from active research networks in IAPS is at the origin of this book on “Urban sustainability: Innovative spaces, vulnerabilities and opportunities”. This book is ...
    • Las conferencias de Giulio Carlo Argan en Madrid (1964): la perspectiva de Jorge Oteiza 

      López-Bahut, Emma; Casares-Gallego, Amparo (Servizo de Publicacións e Intercambio Científico. Universidade de Santiago de Compostela, 2015)
      Resumen: En 1964 Giulio Carlo Argan impartió tres conferencias en Madrid bajo el título “Situación y problemáticas del Arte contemporáneo” a las que asistió e intervino Jorge Oteiza. Desde material original e inédito, se ...
    • Los medios de comunicación comunitarios como espacios de educación no formal para los/las jóvenes. 

      Lema-Blanco, Isabel (Universidade da Coruña, Servicio de Publicaciones, 2015)
      [Resumen] El Tercer Sector de la Comunicación reúne a los medios de comunicación social que son propiedad de la ciudadanía, de organizaciones y entidades sin ánimo de lucro, como ONG, asociaciones culturales, juveniles y ...
    • Survey on public perceptions of environmental risks 

      García-Mira, Ricardo; Martínez-Cabrera, Helena; Dumitru, Adina; Lema-Blanco, Isabel; Orr, Paula (European Commission's Environment Directorate-General (DG Environment), 2015)
      [Abstract] The aim of this project was to understand the differences between public perception and scientific assessment of environmental risks and the main factors influencing the evolution of public perspectives in Europe. ...
    • Las iniciativas de consumo responsable como espacios de innovación comunitaria y aprendizaje social 

      Lema-Blanco, Isabel; García-Mira, Ricardo; Muñoz-Cantero, Jesús-Miguel (Universidade da Coruña, Servicio de Publicaciones, 2015)
      [Resumen] La educación ambiental es un proceso permanente en el cual los individuos y las comunidades adquieren conciencia de su medio y aprenden los conocimientos, los valores, las destrezas, la experiencia y también la ...
    • La juventud española y los medios del Tercer Sector de la Comunicación 

      Lema-Blanco, Isabel; Barranquero, Alejandro (Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, FAD, 2015)
      Este proyecto de investigación analiza la relación entre las personas jóvenes y los medios de comunicación del tercer sector en España. El estudio cuenta con la participación de 13 investigadoras/es de universidades de ...
    • WP4 Case Study Report. Credit Unions 

      Dumitru, Adina; Haxeltine, Alex; Frances, Anne; Lema-Blanco, Isabel; García-Mira, Ricardo (TRANSIT: EU SSH.2013.3.2-1, 2015-01-23)
      [Abstract] This case study report presents the main result of the study conducted on the European credit unions movement, which focus on the European network FEBEA (the European Federation of Ethical and Alternative Banks, ...
    • Evaluation of an Educational Model Based on the Development of Sustainable Competencies in Basic Teacher Training in Spain 

      Vega-Marcote, Pedro; Varela-Losada, Mercedes; Álvarez-Suárez, Pedro (Multidisciplinary Digital Publishing Institute, 2015-03-03)
      The environmental deterioration of the planet, caused by unsustainable development and an unfair model, requires global change on a political, social and environmental level. To boost this change, it is necessary to redirect ...
    • TSI-Narratives: Time Banking 

      Dumitru, Adina; Lema-Blanco, Isabel; García-Mira, Ricardo; Weaver, Paul (TRANSIT: EU SSH.2013.3.2-1, 2015-03-31)
      [Abstract] This report provides a very short summary of a full case-study report that includes indepth case-studies of Timebanking. Both, the full case reports and this summary, were guided by four empirical research ...
    • TRANSIT WP3 Deliverable D3.2. A First Prototype of TSI Theory 

      Dumitru, Adina; Haxeltine, Alex; Avelino, Flor; Wittmayer, Julia; Lema-Blanco, Isabel; Kemp, René; Pel, Bonno; Chilvers, Jason; Dorland, Jens; Hargreaves, Tom; Longhurst, Noel; Seyfang, Gill; Smith, Adrian; Jørgensen, Michael Søgaard; Weaver, Paul (TRANSIT: EU SSH.2013.3.2-1, 2015-04-30)
      [Abstract] The purpose of this deliverable (D3.2) of the TRANSIT research project is to report on the development of a ‘first prototype’ of a middle-range theory of transformative social innovation. The ‘prototype’ is ...
    • Linguistic diversity and Communication rights: the role of community media in the promotion of regional or minority languages in Europe 

      Lema-Blanco, Isabel; Meda González, Miriam (ECREA Radio Research Section, 2016)
      [Abstract] According to the UNESCO, the translation and promotion of local languages supports cultural and linguistic diversity and provides a basis for the social, economic and cultural life. However, the globalisation ...
    • WP 4 Case Study Report. Slow Food Movement 

      Dumitru, Adina; Kunze, Iris; Lema-Blanco, Isabel; García-Mira, Ricardo (TRANSIT: EU SSH.2013.3.2-1, 2016-03-15)
      [Abstract] This report presents the results of a case study developed on the Slow Food movement within the EU-FP7 funded TRANSIT Proyect. Slow Food is a International association founded to counter the rise of fast food ...
    • Report on Future Lifestyle Scenarios and Backcasting Vision Workshops 

      Blöbaum, Anke; Brizi, Ambra; Carrus, Giuseppe; Díaz-Ayude, Alberto; Dumitru, Adina; García-Mira, Ricardo; Krause, Karen; Lauer, Paul; Leising, Eline; Lema-Blanco, Isabel; Macsinga, Irina; Maricchiolo, Fridanna; Martínez-Cabrera, Helena; Omann, Ines; Pandur, Vlad; Panno, Angelo; Pesch, Udo; Petri, Moritz; Quist, Jaco; Schulte, Maxie; Spekkink, Wouter; Thronicker, Ines (GLAMURS: EU SSH.2013.2.1-1, 2016-06)
      [Abstract] A participatory backcasting methodology has been developed for the GLAMURS project, entitled participatory backcasting for sustainable lifestyles and a green economy. It consists of two stakeholder workshops; a ...
    • Youth and the Third Sector Media in Spain: Communication and Social Change Training 

      Lema-Blanco, Isabel; Rodríguez-Gómez, Eduardo-Francisco; Barranquero, Alejandro (2016-07)
      [Abstract] The aim of this paper is to examine the role of community, free and university media in Spain as tools for media literacy and as instruments for creating a more critical and communicative citizenry. After a ...