Effect of the intervention ‘Deportigualízate’ on the attitudes towards equality of physical education professionals in training

View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37798
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Collections
- Investigación (CCDEF) [288]
Metadata
Show full item recordTitle
Effect of the intervention ‘Deportigualízate’ on the attitudes towards equality of physical education professionals in trainingAlternative Title(s)
Efecto de la intervención “Deportigualízate” en las actitudes haciala igualdad de profesionales de la educación física en formaciónDate
2022-10Citation
Castro García, M., & López Villar, C. (2022). Effect of the intervention ‘Deportigualízate’ on the attitudes towards equality of physical education professionals in training. Cultura, ciencia y deporte, 17(54), 97-106. https://doi.org/10.12800/CCD.V17I54.1944
Abstract
[Resumen] : Investigaciones recientes demuestran la necesidad de incluir la perspectiva de género en la formación de profesionales de la actividad física y la educación física, así como la existencia de un escaso número de intervenciones existentes en dicho campo, específicamente, en el contexto español. La finalidad de este artículo es, por un lado, presentar la intervención “Deportigualízate”, una intervención basada en los principios de la pedagogía crítica feminista en el contexto del Grado de Ciencias dela Actividad Física y el Deporte (CAFYD). Por otro, estudiar su efecto en las actitudes hacia la igualdad de género de los y las futuras profesionales de la actividad física y la educación física. Para ello, se contó con una muestra de39 estudiantes del grado de CAFYD de la Universidade da Coruña. Se siguió un diseño cuasi experimental de dos grupos con pre-test y post-test, utilizando la escala SchoolDoing Gender/Teachers ( Piedra, 2010) para la recogida de datos. Los resultados encontrados muestran una mejora en las actitudes hacia la igualdad de género del alumnado participante en la intervención, pudiendo concluir que“Deportigualízate” tiene un efecto positivo en el perfil profesional hacia la coeducación de estudiantes de CAFYD. [Abstract] : Recent studies show the need to include the gender perspective in the training of pre-service professionals in physical education and physical activity, as well as the scarcity of existing interventions in this field, specifically, in the Spanish context. The purpose of this article is, on the one hand, to present the intervention ‘Deportigualízate,’ an intervention based on the principles of critical feminist pedagogy in the context of Physical Activity and Sport Science (PASS) undergraduate program. On the other hand, to study its effect on the attitudes towards gender equality of pre-service professionals in physical education and physical activity. To this end, a sample of 39 students from the PASS degree of the University of A Coruña participated in the study. A quasi-experimental design of two groups with pre-test and post-test was followed. Data was collected through the School Doing Gender/Teachers scale (Piedra, 2010). The results found show an improvement in the attitudes towards gender equality of the students participating in the intervention, concluding that ‘Deportigualízate’ has a positive effect on the profesional profile towards gender-sensitive teaching of PASS students.
Keywords
Gender-senstive teaching
Pre-servicetraining
Physical education
Higher education
Criticalfeminist pedagogy
Coeducación
Formación inicial
Educación física
Enseñanza universitaria
Pedagogía críticafeminista
Pre-servicetraining
Physical education
Higher education
Criticalfeminist pedagogy
Coeducación
Formación inicial
Educación física
Enseñanza universitaria
Pedagogía críticafeminista
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
ISSN
1696-5043