“It’s fucking tiny.” Road Movies, Youth and (Im)mobility in Derry Girls (2018–)

View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/32686
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
“It’s fucking tiny.” Road Movies, Youth and (Im)mobility in Derry Girls (2018–)Alternative Title(s)
“It’s fucking tiny.” Road Movies, adolescencia e inmovilismo en Derry Girls (2018–)Author(s)
Date
2023-01-09Citation
Jarazo Álvarez, Rubén (2023). “It’s fucking tiny.” Road Movies, Youth and (Im)mobility in Derry Girls (2018 –). Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 8 (1), 192-213. doi: https://dx.doi.org/10.17979 /arief.2023. 8.1.8732
Abstract
[Abstract] Derry Girls (2018–present), Channel 4’s major success since Max and Paddy’s Road to Nowhere (2004), is a teen sitcom set in pre-ceasefire Northern Ireland, which inevitably brings issues such as place and space to the fore by relying on teen drama tropes. This is particularly visible in “The Concert”, Derry Girls’ third episode in season two, directed by Michael Lennox and written by Lisa McGee,
an episode where the dominant tropes are those of a road movie but genuinely overturned upside down. Such a subversion will be directly connected to notions
of space, identity and containment during the Troubles in the 1990s, as well as youth, gender, ethnicity and class divides. [Resumen] Derry Girls (2018–presente), el mayor éxito de Channel 4 desde Max y Paddy’s Road to Nowhere (2004), es una comedia de situación para adolescentes ambientada en Irlanda del Norte antes del alto el fuego que, como no podría ser de otra manera, aborda cuestiones como el espacio a través de tropos habituales en la audiovisual adolescente. Esto es particularmente apreciable en “El concierto”, el tercer episodio de su segunda temporada, dirigido por Michael Lennox y escrito por Lisa McGee, un episodio donde los tropos dominantes son los del género de la road movie pero invertidos. Tal subversión estará directamente relacionada con cuestiones como espacio, identidad y contención durante el Conflicto norirlandés en la década de los noventa, así como con los confines de la adolescencia, el género, la etnia o clase social.
Keywords
Derry Girls
Northern Ireland,
The Troubles,
Teen television
Road movie
Puberty
Gender
Rites of passage
Space
Irlanda del Norte
Conflicto norirlandés
Televisión adolescente
Road movie
Pubertad
Género
Ritos de iniciación
Espacio
Northern Ireland,
The Troubles,
Teen television
Road movie
Puberty
Gender
Rites of passage
Space
Irlanda del Norte
Conflicto norirlandés
Televisión adolescente
Road movie
Pubertad
Género
Ritos de iniciación
Espacio
Editor version
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
ISSN
2530-2736