La Lij en la publicidad: un ejemplo de intertextualidad y lecturas multimodales en el Grado en Educación Primaria

View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/22684
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
La Lij en la publicidad: un ejemplo de intertextualidad y lecturas multimodales en el Grado en Educación PrimariaAlternative Title(s)
Children’s literature in advertising: an example of intertextuality and multimodal readings in primary education degreeAuthor(s)
Date
2016Citation
DIGILEC, 2016, 3: 49-62. e-ISSN: 2386-6691
Abstract
[Resumen] Nuestro estudio describe y analiza el Seminario dedicado a “LIJ y Publicidad” en el marco de las Lecturas Multimodales de la asignatura Didáctica de la Literatura Infantil del tercer curso del Grado en Educación Primaria. En concreto, se estudian cinco anuncios de marcas de automóviles cuyo intertexto está representado por un relato infantil. La noción de Mendoza Fillola de “competencia lectora” o “intertexto lector” se amplía, pues, a la de “competencia multimedial”, dado que los anuncios resaltan iconográficamente elementos secundarios de los cuentos y se convierten de esta forma en centrales. Del análisis se desprende la metamorfosis que experimentan en el marketing publicitario los textos de Cenicienta, la cigarra y la hormiga, Blancanieves y la liebre y la tortuga, además del personaje de Gulliver. [Abstract] This study describes and analyzes the Seminar dedicated to “Children’s Literature and Advertising” in the context of the Multimodal Reading for the subject Children’s Literature Teaching in the third year of the Degree in Primary Education. Specifically, we study five ads related to car brands whose intertext is represented by children’s stories. Mendoza Fillola’s notion of “reading competence” or “reading intertext” expands on that of “multimedia competence”, because the advertisements emphasise iconographically secondary elements in the tales and transform them into main aspects. The analysis shows the metamorphosis which texts such as Cinderella, The Ant and the Grasshopper, Snow White, The Tortoise and the Hare and the character of Gulliver suffer in advertising marketing.
Keywords
Literatura infantil
Publicidad
Intertextualidad
Lecturas multimodales
Children's literature
Advertising
Intertextuality
Multimodal reading
Publicidad
Intertextualidad
Lecturas multimodales
Children's literature
Advertising
Intertextuality
Multimodal reading
Editor version
Rights
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
ISSN
2386-6691