Search
Now showing items 1-10 of 25
Estudo sobre a asociación entre a calidade de vida relacionada coa sáude, a acitivade física e outros hábitos, na comunidade do sistema universitario de Galicia
(2018)
ESTUDO SOBRE A ASOCIACIÓN ENTRE A
CALIDADE DE VIDA RELACIONADA COA SAÚDE, A
ACTIVIDADE FÍSICA E OUTROS HÁBITOS, NA
COMUNIDADE DO SISTEMA UNIVERSITARIO DE
GALICIA
Alexandre Cadarso Suárez
Tese de Doutoramento 2018
Directores: Dr. Xurxo Dopico...
Calvo Dr. Francisco Gude Sampedro Programa Oficial de Doutoramento en Ciencias do Deporte, Educación Física e Actividade Física Saúdable. Don Xurxo Dopico Calvo e Don Francisco Gude Sampedro Certifican: Que a presente tese de...
Calvo Dr. Francisco Gude Sampedro Programa Oficial de Doutoramento en Ciencias do Deporte, Educación Física e Actividade Física Saúdable. Don Xurxo Dopico Calvo e Don Francisco Gude Sampedro Certifican: Que a presente tese de...
Velocidad de golpeo de balón & Kicking Déficit en futbolistas de élite
(2017)
Velocidad de golpeo de balón y Kicking
Deficit en futbolistas de élite
Lois Rodríguez Lorenzo
Tese de Doutoramento
2017
Director:
Dr. Rafael Martín Acero
Titor:
Dr. Miguel Ángel Fernández Del Olmo
Departamento de Educación Física e Deportiva...
, da velocidade de balón alcanzada coa perna non dominante en relación a dominante. Esta tese é un compendio de artigos que estudan o rendemento do golpeo de balón e o KD en futbolistas de elite. As dúas primeiras publicacións son revisións...
, da velocidade de balón alcanzada coa perna non dominante en relación a dominante. Esta tese é un compendio de artigos que estudan o rendemento do golpeo de balón e o KD en futbolistas de elite. As dúas primeiras publicacións son revisións...
Stride Length-Cadence Relationship in Parkinsonian Gait
(2019)
EP
que camiñan nunha cinta rodante fronte á marcha en corredor, sendo os resultados
comparados cos obtidos con suxeitos sans cunha idade equiparable.
Os resultados desta tese confirman que a SLCrel na marcha parkinsoniana é unha medida...
Effect of the set configuration of resistance exercise on cardiovascular control and perceived exertion: interaction with the type of exercise
(2016)
[Resumo] Despois dunha sesión de forza, hai unha redución do control vagal cardíaco e da sensibilidade barorreflexa, e unha disminución da presión arterial, que poden ter unha relevancia clínica. Esta tese presenta tres estudos no que se exploran a...
[Abstract] After resistance exercise, there are reductions in cardiovagal control and baroreflex sensitivity, and decrements in blood pressure, that may have clinical relevance. This thesis present three studies that explored the interaction between set configuration and the type of exercise on the cardiac parasympathetic control, blood pressure, and perceived exertion. For this, maximal and submaximal sets were tested with exercises differing in the muscle mass involved. The results indicated that longer sets have a higher cardiac parasympathetic withdrawal and higher values of perceived exertion in comparison with shorter sets. Also, short sets with an inter-repetition rest design may not produce a reduction in cardiac parasympathetic activity. Submaximal sets did not affect post-exercise blood pressure but a long set leading to failure produced post-exercise hypotension in disregard of the exercise used. Lastly, the effect of set configurations on autonomic control and perceived exertion were dependant on the exercise performed, with dissimilar effects depending on the muscle mass involved and the set configuration used. This suggests that the prescription of resistance exercise through the set configuration may have important applications in training since it permits a control of cardiac parasympathetic reduction, the onset of post-exercise hypotension, and a modulation of perceived exertion....
[Resumen] Después de una sesión de fuerza, hay una reducción del control vagal cardíaco y de la sensibilidad barorrefleja, y una disminución de la presión arterial, que pueden tener relevancia clínica. Esta tesis presenta tres diferentes estudios en los que se exploran la interacción entre la configuración de la serie y el tipo de ejercicio en el control parasimpático cardíaco, la presión arterial y el esfuerzo percibido. Para esto, se testaron series máximas y submáximas con varios tipos de ejercicio con diferente masa muscular implicada. Los resultados indicaron que las series más largas producen una retirada parasimpática y un esfuerzo percibido mayor que las series más cortas. Además, las series cortas con un diseño de descanso entre repeticiones pueden no producir una reducción del control autónomo cardíaco. Las series submáximas no produjeron una reducción de la presión arterial pero una serie larga hasta el fallo muscular la produjo, independientemente del tipo de ejercicio realizado. Por último, el efecto de la configuración de la serie en el control autónomo y es esfuerzo percibido fue dependiente del tipo de ejercicio realizado, con efectos diferentes dependiendo de la masa muscular del ejercicio involucrado y de la configuración de la serie utilizada. Esto sugiere que la prescripción de fuerza a través de la configuración de la serie puede tener aplicaciones prácticas en el entrenamiento permitiendo controlar la reducción del control parasimpático cardíaco y la aparición de la hipotensión postejercicio, y modulando el esfuerzo percibido....
[Abstract] After resistance exercise, there are reductions in cardiovagal control and baroreflex sensitivity, and decrements in blood pressure, that may have clinical relevance. This thesis present three studies that explored the interaction between set configuration and the type of exercise on the cardiac parasympathetic control, blood pressure, and perceived exertion. For this, maximal and submaximal sets were tested with exercises differing in the muscle mass involved. The results indicated that longer sets have a higher cardiac parasympathetic withdrawal and higher values of perceived exertion in comparison with shorter sets. Also, short sets with an inter-repetition rest design may not produce a reduction in cardiac parasympathetic activity. Submaximal sets did not affect post-exercise blood pressure but a long set leading to failure produced post-exercise hypotension in disregard of the exercise used. Lastly, the effect of set configurations on autonomic control and perceived exertion were dependant on the exercise performed, with dissimilar effects depending on the muscle mass involved and the set configuration used. This suggests that the prescription of resistance exercise through the set configuration may have important applications in training since it permits a control of cardiac parasympathetic reduction, the onset of post-exercise hypotension, and a modulation of perceived exertion....
[Resumen] Después de una sesión de fuerza, hay una reducción del control vagal cardíaco y de la sensibilidad barorrefleja, y una disminución de la presión arterial, que pueden tener relevancia clínica. Esta tesis presenta tres diferentes estudios en los que se exploran la interacción entre la configuración de la serie y el tipo de ejercicio en el control parasimpático cardíaco, la presión arterial y el esfuerzo percibido. Para esto, se testaron series máximas y submáximas con varios tipos de ejercicio con diferente masa muscular implicada. Los resultados indicaron que las series más largas producen una retirada parasimpática y un esfuerzo percibido mayor que las series más cortas. Además, las series cortas con un diseño de descanso entre repeticiones pueden no producir una reducción del control autónomo cardíaco. Las series submáximas no produjeron una reducción de la presión arterial pero una serie larga hasta el fallo muscular la produjo, independientemente del tipo de ejercicio realizado. Por último, el efecto de la configuración de la serie en el control autónomo y es esfuerzo percibido fue dependiente del tipo de ejercicio realizado, con efectos diferentes dependiendo de la masa muscular del ejercicio involucrado y de la configuración de la serie utilizada. Esto sugiere que la prescripción de fuerza a través de la configuración de la serie puede tener aplicaciones prácticas en el entrenamiento permitiendo controlar la reducción del control parasimpático cardíaco y la aparición de la hipotensión postejercicio, y modulando el esfuerzo percibido....
Los proyectos deportivos como medio de promoción de actividad física en los centros escolares gallegos: tratamiento desde una perspectiva de género
(2018)
[Resumen]
En los últimos años, los estilos de vida y concretamente la práctica de actividad física han sido objeto de estudio desde diferentes ámbitos, como son el de la salud, el de la educación, el social y un amplio ...
Relationship between physical activity and chronic diseases among European adults from serveral countries: a cross sectional and prospective population-based study
(2018)
[Resumo]
Introdución: As enfermidades crónicas son a principal causa de morbilidade
e mortalidade no mundo. Para a prevención de enfermidades crónicas recoméndase a
práctica da actividade física. O obxectivo deste estudo ...
Concepción del buen docente desde la perspectiva de los participantes en el proceso de formación del profesorado de Educación Física
(2019)
[Resumen] Esta tesis pretende analizar la perspectiva de los participantes en el proceso de formación del profesorado de Educación Física sobre el término «buen docente» y su evolución durante las fases que comprenden la socialización profesional. En este estudio participaron: (1) 669 estudiantes de la Universidad de A Coruña y Universidad de Vigo que cursaban 1º, 4º de Grado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte y el Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas durante los cursos académicos 2013-2014 y 2014-2015; (2) 120 profesores de Educación Física de centros situados en el entorno de influencia de ambas universidades; y (3) 34 formadores de formadores de esas instituciones. Como instrumentos de recogida de información se emplearon tres cuestionarios semi-estructurados (uno para el alumnado de 1º y 4º de Grado, otro para los estudiantes de Máster y el tercero para los docentes de los centros de prácticas y formadores de formadores) con preguntas abiertas y cerradas, organizadas en 3 dimensiones para el alumnado en formación inicial (datos personales, caracterización biográfica y concepciones de la actividad profesional) y en 5 para los profesionales de la enseñanza media y superior (datos personales, caracterización biográfica, experiencias anteriores y presentes de enseñanza, concepciones de la actividad profesional y sobre la formación inicial en Educación Física y deporte). Los datos obtenidos se analizaron: (1) cuantitativamente, describiendo mediante frecuencias y porcentajes qué características se relacionan con un buen educador (capacidad científica, capacidad pedagógica, actitud profesional, rasgos de la personalidad, efectos del proceso, efectos del producto u orientaciones filosóficas), utilizando el Chi-cuadrado para valorar si existían o no diferencias significativas entre esas categorías y el grupo muestral, género e institución de los encuestados, así como la V de Cramer para cuantificar el grado de asociación entre los elementos del estudio mencionados; y (2) cualitativamente atendiendo, además de esos elementos, el número de atributos que recogen el pensamiento de los sondeados y su grado de reflexión sobre este tópico. Los resultados destacan la actitud profesional como el rasgo predilecto entre los participantes, no encontrando ese consenso cuando se trata de resaltar la importancia del resto de categorías. Se muestran relaciones de dependencia entre las características que encarnan a un buen docente y el grupo muestral, género e institución de los encuestados. Los profesionales justifican mejor sus respuestas, describiendo o profundizando sus impresiones, mientras que los estudiantes universitarios tienden a enumerar o describir los atributos que consideran esenciales en un buen profesor. En ambos casos se ratifican diferencias entre los sondeados según los elementos del estudio. Como conclusión, la falta de acuerdo entre los grupos implicados no permite garantizar que la preparación que reciben las futuras generaciones de profesorado pueda cambiar sus concepciones previas sobre qué representa ser un buen docente. En este sentido, se recomienda la creación de comisiones de enseñanza superior, recogiendo las opiniones de los educadores y proporcionando más coherencia a la formación inicial...
[Resumo] Esta tese pretende analizar a perspectiva dos participantes no proceso de formación do profesorado de Educación Física sobre o termo «bo docente» e a súa evolución durante as fases que comprenden a socialización profesional. Neste estudo...
[Abstract] This thesis pretends to analyze the perspective of the participants in the Physical Education teacher training process about the term «good teacher» and its evolution during the phases of professional socialization. In this study participed: (1) 669 students of the universities of A Coruña and Vigo enrolled in 1st, 4th of Degree in Physical Activity and Sport Sciences and the Master´s Degree in Compulsory Secondary Teachers, Upper Secondary Education, Professional Training and Language Teaching during the academic courses 2013-2014 and 2014-2015; (2) 120 Physical Education teachers of centers located in the field of influence of both universities; and (3) 34 trainers of trainers of those institutions. Three semi-structured questionnaires were used as information collection instruments (one for the 1st and 4th Degree students, another for the Master students and the third one for the internship centers teachers and trainers of trainers) with open and closed questions, organized in 3 dimensions for students in initial training (personal data, biographical characterization and professional activity conceptions) and 5 dimensions for secondary and higher education professionals (personal data, biographical characterization, previous and present teaching experiences, professional activity conceptions and Physical Education initial training and sport conceptions). The data obtained were analyzed: (1) quantitatively, describing with frequencies and percentages which characteristics are related to a good educator (scientific capacity, pedagogical capacity, professional attitude, personality traits, process effects, product effects or philosophical orientations), it was used the Chi-square to assess the existance of significant differences between those categories and the sample group, gender and the institution of the respondents, as well as Cramer's V to quantify the degree of association between the aforementioned study elements; and (2) qualitatively attending, in addition to these elements, to the number of attributes that reflect the concept of those surveyed and their profoundness of reflection about this topic. The results outstand the professional attitude as the favorite feature among the participants, not finding that consensus when it comes to outstand the importance of the other categories. Dependence relationships are shown between the characteristics that embody a good teacher and the sample group, gender and institution of the surveyed. Professionals justify better their answers, describing or delving into their conceptions, while university students tend to list or describe the essential attributes in a good teacher. In both cases, the differences between surveyed are confirmed according to the elements of the study. In conclusion, the lack of agreement between the groups involved does not guarantee that the preparation received by future generations of teachers can change their previous conceptions of what it means to be a good teacher. In this regard, the creation of higher education commissions is recommended, gathering the opinions of educators and providing more coherence to initial training....
[Resumo] Esta tese pretende analizar a perspectiva dos participantes no proceso de formación do profesorado de Educación Física sobre o termo «bo docente» e a súa evolución durante as fases que comprenden a socialización profesional. Neste estudo...
[Abstract] This thesis pretends to analyze the perspective of the participants in the Physical Education teacher training process about the term «good teacher» and its evolution during the phases of professional socialization. In this study participed: (1) 669 students of the universities of A Coruña and Vigo enrolled in 1st, 4th of Degree in Physical Activity and Sport Sciences and the Master´s Degree in Compulsory Secondary Teachers, Upper Secondary Education, Professional Training and Language Teaching during the academic courses 2013-2014 and 2014-2015; (2) 120 Physical Education teachers of centers located in the field of influence of both universities; and (3) 34 trainers of trainers of those institutions. Three semi-structured questionnaires were used as information collection instruments (one for the 1st and 4th Degree students, another for the Master students and the third one for the internship centers teachers and trainers of trainers) with open and closed questions, organized in 3 dimensions for students in initial training (personal data, biographical characterization and professional activity conceptions) and 5 dimensions for secondary and higher education professionals (personal data, biographical characterization, previous and present teaching experiences, professional activity conceptions and Physical Education initial training and sport conceptions). The data obtained were analyzed: (1) quantitatively, describing with frequencies and percentages which characteristics are related to a good educator (scientific capacity, pedagogical capacity, professional attitude, personality traits, process effects, product effects or philosophical orientations), it was used the Chi-square to assess the existance of significant differences between those categories and the sample group, gender and the institution of the respondents, as well as Cramer's V to quantify the degree of association between the aforementioned study elements; and (2) qualitatively attending, in addition to these elements, to the number of attributes that reflect the concept of those surveyed and their profoundness of reflection about this topic. The results outstand the professional attitude as the favorite feature among the participants, not finding that consensus when it comes to outstand the importance of the other categories. Dependence relationships are shown between the characteristics that embody a good teacher and the sample group, gender and institution of the surveyed. Professionals justify better their answers, describing or delving into their conceptions, while university students tend to list or describe the essential attributes in a good teacher. In both cases, the differences between surveyed are confirmed according to the elements of the study. In conclusion, the lack of agreement between the groups involved does not guarantee that the preparation received by future generations of teachers can change their previous conceptions of what it means to be a good teacher. In this regard, the creation of higher education commissions is recommended, gathering the opinions of educators and providing more coherence to initial training....
Efectos de la configuración de la serie sobre el fenómeno de "cross education"
(2020)
[Resumen]
El fenómeno de la cross education consiste en la transferencia de fuerza del segmento entrenado al no entrenado tras un entrenamiento unilateral de la fuerza. Esta transferencia tiene la capacidad de reducir la ...
#Yoentrenoencasa: análisis del contenido publicado en Instagram durante el confinamiento por Covid-19
(2024)
[Resumen]: El uso de las redes sociales se ha consolidado en el ámbito de la actividad física y el deporte. Las organizaciones deportivas utilizan estas plataformas como parte de sus herramientas de marketing y para mantenerse conectadas con su audiencia. A su vez, es cada vez más habitual utilizar las redes sociales para consultar contenido relacionado con el fitness, el cual se comparte en comunidades y es creado por influencers de la actividad física. Sin embargo, a pesar del potencial de estas herramientas, que carecen de límites de espacio y de tiempo, su contenido parece reproducir las problemáticas de género persistentes en el deporte y la comunicación deportiva. La llegada de la pandemia de COVID-19 motivó que instituciones y personas creadoras de contenido promovieran iniciativas a través de las redes sociales para seguir en movimiento durante el confinamiento, como la creación de la etiqueta #Yoentrenoencasa. La aparición de esta comunidad supuso una oportunidad para ampliar el campo científico enfocado en el estudio del contexto físico-deportivo en línea. A partir de dicha oportunidad, la presente tesis doctoral se formuló bajo el objetivo de identificar y analizar las características de las publicaciones compartidas bajo la etiqueta #Yoentrenoencasa en Instagram durante el confinamiento por COVID-19, profundizando en las representaciones de la imagen de mujeres y hombres en esta comunidad desde la perspectiva de género. Para ello, se realizó un estudio de métodos mixtos siguiendo un diseño secuencial explicativo. La primera fase consistió en un análisis de contenido cuantitativo de 600 publicaciones, cuyos resultados guiaron la posterior fase cualitativa, que se desarrolló a través de un análisis temático. Los resultados mostraron que predominó el contenido relacionado con la actividad física con intención de inspirar a la audiencia, que fueron las publicaciones más populares junto con las dedicadas a programar ejercicio, por lo que se concluyó que la etiqueta fue utilizada con el propósito con el que fue creada, promover la práctica de actividad física en casa durante la cuarentena. Además de esto, cabe destacar que también tuvo un peso importante el contenido comercial, los perfiles de centros de entrenamiento fueron los que tuvieron una mayor presencia en esta comunidad, por lo que quedó en evidencia que los centros fitness adaptaron su actividad al mundo digital y utilizaron Instagram como herramienta de marketing. Sin embargo, en esta comunidad aparecieron representadas principalmente mujeres blancas, jóvenes y heteronormativas, por lo que se concluye que se reprodujo un canon corporal que no se corresponde a la realidad social actual. Asimismo, se encontraron asociaciones significativas en función del sexo representado, dejando en evidencia que el contenido tendió a perpetuar estereotipos de género y roles sexistas, concluyendo que Instagram reproduce las problemáticas detectadas por la investigación previa en torno a los medios tradicionales y la publicidad. Los perfiles más populares de la comunidad fueron los personales, especialmente los de mujeres,que tuvieron un mayor recuento que los de hombres. A pesar de la oportunidad de cambio que pueden ofrecer las redes sociales al haber modificado los roles de la producción de contenido, las mujeres también han elegido representarse a través de la feminidad tradicional, guiadas, en ciertos casos, por la auto-objetivación y poniendo el foco en la apariencia. Si bien esta comunidad no ha sido transformadora con respecto a las dinámicas de género tradicionales en el deporte, se ha podido observar diverso contendido en el que se rompen con los cánones de la feminidad heteronormativa y se promueve mensajes conscientes sobre las cuestiones de género. No obstante, se evidencia una falta de representación de diversas masculinidades. Estos hallazgos sugieren la existencia de pequeños espacios que desafían las normas establecidas, pero al mismo tiempo dejan en evidencia la importancia de seguir trabajando en estas problemáticas y promover una representación más amplia y equitativa en el ámbito deportivo....
partir de dita oportunidade, a presente tese doutoral formulouse baixo o obxectivo de identificar e analizar as características das publicacións compartidas baixo a etiqueta #Yoentrenoencasa en Instagram durante o confinamento por COVID-19,profundando nas...
[Abstract] The use of social networks has been consolidated in the field of physical activity and sport. Sportsorganizations use these platforms as part of their marketing tools and to stay connected withtheir audience. At the same time, it is increasingly common to use social networks to consultfitness-related content, which is shared in communities and created by physical activityinfluencers. However, despite the potential of these tools, which lack space and time limits, theircontent seems to reproduce the persistent gender issues in sport and sports communication.The arrival of the COVID-19 pandemic motivated institutions and content creators to promoteinitiatives through social networks to keep moving during confinement, such as the creation ofthe #Yoentrenoencasa label. The emergence of this community was an opportunity to expandthe scientific field focused on the study of the online physical-sports context. Based on thisopportunity, this doctoral thesis was formulated with the aim of identifying and analyzing thecharacteristics of publications shared under the hashtag #Yoentrenoencasa on Instagram duringthe COVID-19 confinement. It delves into the representations of the image of women and menin this community from the gender perspective. To this end, a mixed-methods study wasconducted following an explanatory sequential design. The first phase consisted of aquantitative content analysis of 600 publications, the results of which guided the subsequentqualitative phase, which was developed through a thematic analysis.The results showed that content related to physical activity with the intention of inspiring theaudience predominated, which were the most popular publications, along with those dedicatedto programming exercise. It was concluded that the hashtag was used for the purpose withwhich it was created, to promote the practice of physical activity at home during quarantine. Inaddition to this, it should be noted that commercial content also had an important weight. Theprofiles of training centres were the ones that had a greater presence in this community, so itwas evident that fitness centres adapted their activity to the digital world and used Instagramas a marketing tool.However, in this community, white, young, and heteronormative women were mainlyrepresented, so it is concluded that a body canon was reproduced that does not correspond tothe current social reality. Likewise, significant associations were found depending on the sexrepresented, showing that the content tended to perpetuate gender stereotypes and sexistroles, concluding that Instagram reproduces the problems detected by previous research around traditional media and advertising. The most popular profiles in the community werepersonal ones, especially those of women, which had a higher count than those of men. Despitethe opportunity for change that social networks can offer by modifying the roles of contentproduction, women have also chosen to represent themselves through traditional femininity,guided, in certain cases, by self-objectification and focusing on appearance.Although this community has not been transformative with respect to traditional genderdynamics in sport, it has been possible to observe diverse content in which the canons ofheteronormative femininity are broken and conscious messages on gender issues are promoted.However, there is a lack of representation of diverse masculinities. These findings suggest theexistence of small spaces that challenge established norms, but at the same time highlight theimportance of continuing to work on these issues and promoting broader and more equitablerepresentation in the field of sport....
partir de dita oportunidade, a presente tese doutoral formulouse baixo o obxectivo de identificar e analizar as características das publicacións compartidas baixo a etiqueta #Yoentrenoencasa en Instagram durante o confinamento por COVID-19,profundando nas...
[Abstract] The use of social networks has been consolidated in the field of physical activity and sport. Sportsorganizations use these platforms as part of their marketing tools and to stay connected withtheir audience. At the same time, it is increasingly common to use social networks to consultfitness-related content, which is shared in communities and created by physical activityinfluencers. However, despite the potential of these tools, which lack space and time limits, theircontent seems to reproduce the persistent gender issues in sport and sports communication.The arrival of the COVID-19 pandemic motivated institutions and content creators to promoteinitiatives through social networks to keep moving during confinement, such as the creation ofthe #Yoentrenoencasa label. The emergence of this community was an opportunity to expandthe scientific field focused on the study of the online physical-sports context. Based on thisopportunity, this doctoral thesis was formulated with the aim of identifying and analyzing thecharacteristics of publications shared under the hashtag #Yoentrenoencasa on Instagram duringthe COVID-19 confinement. It delves into the representations of the image of women and menin this community from the gender perspective. To this end, a mixed-methods study wasconducted following an explanatory sequential design. The first phase consisted of aquantitative content analysis of 600 publications, the results of which guided the subsequentqualitative phase, which was developed through a thematic analysis.The results showed that content related to physical activity with the intention of inspiring theaudience predominated, which were the most popular publications, along with those dedicatedto programming exercise. It was concluded that the hashtag was used for the purpose withwhich it was created, to promote the practice of physical activity at home during quarantine. Inaddition to this, it should be noted that commercial content also had an important weight. Theprofiles of training centres were the ones that had a greater presence in this community, so itwas evident that fitness centres adapted their activity to the digital world and used Instagramas a marketing tool.However, in this community, white, young, and heteronormative women were mainlyrepresented, so it is concluded that a body canon was reproduced that does not correspond tothe current social reality. Likewise, significant associations were found depending on the sexrepresented, showing that the content tended to perpetuate gender stereotypes and sexistroles, concluding that Instagram reproduces the problems detected by previous research around traditional media and advertising. The most popular profiles in the community werepersonal ones, especially those of women, which had a higher count than those of men. Despitethe opportunity for change that social networks can offer by modifying the roles of contentproduction, women have also chosen to represent themselves through traditional femininity,guided, in certain cases, by self-objectification and focusing on appearance.Although this community has not been transformative with respect to traditional genderdynamics in sport, it has been possible to observe diverse content in which the canons ofheteronormative femininity are broken and conscious messages on gender issues are promoted.However, there is a lack of representation of diverse masculinities. These findings suggest theexistence of small spaces that challenge established norms, but at the same time highlight theimportance of continuing to work on these issues and promoting broader and more equitablerepresentation in the field of sport....
Análisis de las acciones a balón parado en la Superliga China 2020: saques de esquina y tiros libres indirectos
(2023)
[Resumen] La investigación sobre los tiros libres indirectos es poco común en el campo del análisis del fútbol, y aunque el análisis táctico del fútbol chino ha aumentado en los últimos años, todavía existe una brecha en ...