Browsing by Author "Freire, Carlos"
Now showing items 1-20 of 31
-
Academic goals and self-handicapping strategies in university students
Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; Valle, Antonio; Núñez, José Carlos (Universidad Complutense de Madrid, 2016-05-23)[Abstract] In highly competitive settings like university, the fear of failure leads some students to protect their self-worth using self-handicapping strategies. The present investigation examines to what extent academic ... -
Adaptive psychological functioning and burnout in teachers: implications on instructional processes
Romero, Valeria; Núñez, José Carlos; Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar (UCOPress, 2023-03-31)[Abstract] Given the high levels of burnout in the teaching profession, there is a growing interest in identifying the personal resources that would favor the positive psychological functioning in this group. From this ... -
Ansiedad ante los exámenes en estudiantes de educación primaria: diferencias en función del curso y del género
Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Fernández Cerviño, Sandra; Barca Enríquez, Eduardo (2019)[Resumen] A pesar de su alta prevalencia en el ámbito académico, pocos estudios han analizado la ansiedad ante los exámenes en la etapa de Educación Primaria. El presente estudio tuvo dos objetivos: determinar cuáles eran ... -
Associations between Profiles of Self-Esteem and Achievement Goals and the Protection of Self-Worth in University Students
Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; Núñez, José Carlos; Regueiro Suárez, Bibiana (2019-06-23)[Abstract] The high demands of academia and the fear of failure lead some university students to prioritize defending their personal worth through the use of complex strategies such as self-handicapping or defensive ... -
La autoestima como variable protectora del "burnout" en estudiantes de fisioterapia
González Cabanach, Ramón; Souto-Gestal, Antonio; Freire, Carlos; Fernández-Cervantes, Ramón; González Doniz, Luz (Universidad de Navarra, 2016)[Resumen] En los últimos años existe un creciente interés por determinar los factores que inciden en el origen y el mantenimiento del burnout académico. En este contexto, en el presente trabajo se analiza la posible existencia ... -
Autoestima, metas de logro y estrategias de autoprotección: un enfoque centrado en la persona
Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; Regueiro, Bibiana; Vieites, Tania; Rodríguez-Llorente, Carolina (2021)[Resumo] Self-handicapping e pessimismo defensivo são estratégias frequentemente usadas por alunos que buscam proteger seus sentimentos de valor pessoal. Numerosos estudos demonstraram que a autoestima e as metas de ... -
El bienestar psicológico en los estudiantes universitarios: operativización del constructo y análisis de su relación con las estrategias de afrontamientoo
Freire, Carlos (2014)[Resumen]La presente investigación pretende analizar en qué medida el bienestar psicológico, conceptualizado desde la perspectiva eudaimónica, favorece un afrontamiento eficaz del estrés académico. Se llevó a cabo un ... -
La consecución del funcionamiento psicológico pleno: la dimensión de crecimiento personal
Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Núñez, José Carlos; Valle, Antonio (Consejo General de la Psicología de España, 2022)[Resumen] Los grandes avances médicos logrados en las últimas décadas han posibilitado un inusitado aumento de la esperanza de vida en buena parte de la población mundial, especialmente en los países desarrollados. Sin ... -
Coping flexibility and eudaimonic well-being in university students
Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Núñez, José Carlos; Valle, Antonio (The Scandinavian Psychological Associations, 2018-08)[Abstract] Despite the growing interest in the relationship between coping strategies and eudaimonic well-being, few studies have examined this issue from the perspective of coping flexibility. Therefore, the present study ... -
Coping profiles and their relationship with self-compassion in childhood
Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; Prada Palmeiro, Lucía; Núñez, José Carlos; Rodríguez, Susana (Facultad y Departamento de Psicología de la Universidad de Oviedo; Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, 2022-01)[Abstract] Introduction: In line with the growing attention to mental health and stress in children, the present study analyzed the existence of differentiated profiles of coping in response to everyday stressors. The study ... -
Coping Strategies and Self-Efficacy in University Students: A Person-Centered Approach
Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Regueiro, Bibiana; Rodríguez, Susana; Valle, Antonio; Núñez, José Carlos (2020)[Abstract] In daily academic life, students are exposed to a wide range of potentially stressful situations which could negatively affect their academic achievement and their health. Among the factors that could be weakened ... -
Defensive pessimism, self-esteem and achievement goals: A person-centered approach
Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; Regueiro, Bibiana; Valle, Antonio (Facultad y Departamento de Psicología de la Universidad de Oviedo; Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, 2018)[Abstrac] The relationship between defensive pessimism, self-esteem, and achievement goals is a controversial issue. The main contribution of this research is the adoption of a person-centered approach to explore the ... -
Estresores académicos percibidos por estudiantes universitarios de ciencias de la salud
González Cabanach, Ramón; Fernández-Cervantes, Ramón; González Doniz, Luz; Freire, Carlos (Elsevier, 2010-04-24)[Resumen] El propósito de esta investigación es identificar qué situaciones del contexto académico son percibidas como generadoras de estrés en una muestra de estudiantes de ciencias de la salud y en qué medida lo hacen. ... -
Eudaimonic well-being and coping with stress in university students : the mediating/moderating role of self-efficacy
Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Núñez, José Carlos; Valle, Antonio; Vallejo, Guillermo (MDPI, 2018-12-25)[Abstract] The importance of personal psychological resources in preventing academic stress has enjoyed little attention to date, despite the high rates of stress that exist among university students. This article analyzes ... -
Flexibilidad en el afrontamiento del estrés y fortalezas personales en estudiantes universitarios
Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; González-Rico, Pablo (2021)[Resumen] Las altas y heterogéneas demandas que ha de afrontar el estudiantado universitario en su día a día han acrecentado en los últimos años el interés de la investigación por el estudio de la flexibilidad en el ... -
Motivational profiles in university students. Its relationship with self-handicapping and defensive pessimism strategies
Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; Núñez, José Carlos; Piñeiro, Isabel; Rosário, Pedro (Elsevier, 2017-05)[Abstract] This article has two objectives: (a) to identify multi-goal profiles differentiated in terms of the use of self-handicapping (behavioral and claimed) and defensive pessimism and (b) to analyze the relevance of ... -
Perceived parental involvement and student engagement with homework in secondary school: The mediating role of self-handicapping
Núñez, José Carlos; Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Valle, Antonio; Xu, Jianzhong (Springer, 2021-04-30)[Abstract] Research in the field of homework has confirmed the significant association between students’ perceptions of their parents’ involvement and their motivation and engagement with these tasks. In this study we ... -
Percepción de la implicación parental en los deberes escolares y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria
Valle, Antonio; Regueiro, Bibiana; Núñez, José Carlos; Suárez, Natalia; Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar (UNIR-La Universidad en Internet, 2016-09)[Resumen] El fin principal de este trabajo es comprobar las relaciones existentes entre los distintos niveles de rendimiento académico del alumnado de Secundaria y sus percepciones de la implicación parental; así como ... -
Perfiles docentes basados en su sintomatología de burnout: diferencias entre etapas educativas y relación con el funcionamiento psicológico adaptativo
Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; García-Bértoa, Alba; Núñez, José Carlos; Valle, Antonio (Universidad del País Vasco, 2022-08-12)[Resumen] Bajo la premisa de que el burnout constituye un fenómeno heterogéneo en la experimentación de sus síntomas, en los últimos años, un número creciente de trabajos se ha orientado hacia la identificación de perfiles ... -
Performance of (Instrumental) Activities of Daily Living and Physical Capacity in Spanish Adults with Intellectual Disabilities: A Cross-Sectional Pilot Study
Delgado-Lobete, Laura; Montes-Montes, Rebeca; Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar (MDPI, 2021-04-08)[Abstract] Performance in basic and instrumental activities of daily living (ADL; IADL) is an essential indicator of daily functioning and health of people with intellectual disabilities (ID). The aims of this pilot study ...