Browsing by Author "Durán-Bouza, Montserrat"
Now showing items 1-11 of 11
-
Capacity of the CCC-2 to Discriminate ASD from Other Neurodevelopmental Disorders
Durán-Bouza, Montserrat; Pérez-Pereira, Miguel; De la Torre Carril, Alba (2021)[Abstract] The Children’s Communication Checklist (CCC-2) has demonstrated its usefulness as an instrument to assess discrepancies between the use of structural dimensions of language and the pragmatic and sociointeractive ... -
Design and Development of a Spanish Hearing Test for Speech in Noise (PAHRE)
Rodríguez-Ferreiro, Marlene; Durán-Bouza, Montserrat; Marrero-Aguiar, Victoria (MDPI, 2022-12-30)[Abstract] Background: There are few hearing tests in Spanish that assess speech discrimination in noise in the adult population that take into account the Lombard effect. This study presents the design and development of ... -
Effectiveness of an occupational therapy home programme in Spain for people affected by stroke
Ávila Álvarez, Adriana I.; Durán-Bouza, Montserrat; Peralbo, Manuel; Torres.Parada, Manuel; Saavedra-García, Miguel A.; Viana-Moldes, Inés (John Wiley & Sons, 2014-10-13)[Abstract] The main aim of this paper is to assess the effects of an occupational therapy home programme in Spain on 23 people who had had stroke (mean age 61.17 years). The programme was made up of a set of activities and ... -
Estimulación de la conciencia fonológica a través del programa Lole en el síndrome de Down
Otero, Tania; Durán-Bouza, Montserrat (Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións, 2019)[Resumen] El objetivo principal de este trabajo fue llevar a cabo un entrenamiento en conciencia fonológica en una niña de 7 años con síndrome de Down, con el fin de mejorar esta habilidad y facilitar el aprendizaje de la ... -
Estimulación del lenguaje oral comprensivo y expresivo en un caso con retraso severo del lenguaje
Otero, Tania; Durán-Bouza, Montserrat (Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións, 2019)[Resumen] El objetivo principal del presente trabajo ha sido desarrollar una intervención centrada en el desarrollo de la comprensión y expresión oral de una niña de tres años que presentaba un retraso severo del lenguaje. ... -
Exploring the relationship between transphobia and homophobia and other demographic factors among practicing and future primary school teachers
Amigo Ventureira, Ana María; Durán-Bouza, Montserrat; DePalma, Renée (Sage, 2023-03-18)[Abstract] Based on an existing measure of homophobia, we developed an instrument to measure both transphobia and homophobia, as well as their relationship with other demographic variables that included attributed sex, ... -
Homophobia and Transphobia Among Spanish Practicing and Future Teachers
Amigo Ventureira, Ana María; DePalma, Renée; Durán-Bouza, Montserrat (Taylor & Francis, 2022-02-16)[Abstract] The institution of schooling is a key socializing agent, and teachers’ attitudes toward gender and sexual diversity play a crucial role in the education of all children, shaping in particular the school experience ... -
Promoting Functional Independence in People with Alzheimer's Disease: Outcomes of a Home‐Based Occupational Therapy Intervention in Spain
Ávila Álvarez, Adriana I.; De-Rosende, Iván; Torres-Tobío, Gabriel; Vizcaíno, Miriam; Peralbo, Manuel; Durán-Bouza, Montserrat (Wiley, 2018-07-11)[Abstract] Nonpharmacologic therapies such as occupational therapy (OT) are promising for people with Alzheimer's disease (AD). However, more research is needed to better understand the effectiveness of home-based OT ... -
Relaciones entre actividad física, peso, altura, índice de masa corporal y funciones ejecutivas en educación infantil
Fraguela-Vale, Raúl; Durán-Bouza, Montserrat; Peralbo-Rubio, Eva María; Varela Garrote, Lara; Carretero, Miriam (Universidade da Coruña, 2019-09-04)[Resumen]: El objetivo de este estudio es analizar las relaciones entre el nivel de actividad física, el índice de masa corporal (IMC) y el funcionamiento ejecutivo en el último curso de educación infantil. El funcionamiento ... -
Sensibilidad y especificidad del registro de observación de variables asociadas con el lenguaje y su desarrollo (Rol)
García-Mosquera, Sandra; López-Osuna, Ana; Durán-Bouza, Montserrat; García-Fernández, Manuel; Fernández-Méndez, Juan Carlos (Universidade da Coruña, 2014)[Resumen] Ante la falta de instrumentos que permitirían la evaluación rápida y sencilla de las dificultades del lenguaje infantil en el contexto escolar, en un trabajo anterior se diseñó a modo de prueba piloto un Registro ... -
Síndrome de fragilidad física y desempeño lingüístico en adultos mayores : un estudio exploratorio
Otero, Tania; Durán-Bouza, Montserrat (Ediciones Complutense, 2023)[Resumen] La fragilidad física es un síndrome clínico que se asocia con deterioro de la salud, tanto a nivel físico como cognitivo, en adultos mayores. Las principales consecuencias son dificultades para la realización de ...