Browsing by Author "Bobadilla-Pérez, María"
Now showing items 1-18 of 18
-
Alfabetización multimodal y plurialfabetización en Educación Primaria a través de la narrativa transmediática El niño, el topo, el zorro y el caballo, de Charlie Mackesy
López Pérez, María Victoria; Bobadilla-Pérez, María (Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil), 2023-03-24)[Resumen] El niño, el topo, el zorro y el caballo de Mackesy ( 2020b) es, además de un libro de ilustraciones, una fábula transmediática en la que se narra una sencilla historia sobre un niño y sus aventuras con tres amigos ... -
Attitudes and perceptions: the role of artificial intelligence in the training of future secondary school foreign language teachers
Galán Rodríguez, Noelia María; Bobadilla-Pérez, María; Barros-Grela, Eduardo (Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil). Facultade de Letras, 2025)[Abstract] This study explores prospective foreign language teachers’ attitudes towards integrating artificial intelligence(AI) into their teaching practices, focusing on the TWEE tool. Using a mixed-methods approach, data ... -
CLIL Materials in Secondary Education: focusing on the Language of instruction in the subject area of Mathematics
Bobadilla-Pérez, María; Galán Rodríguez, Noelia María (Servicio de Publicaciones y Difusión científica de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, 2016-03-31)[Abstract] Applying a CLIL methodological approach marks a shift in emphasis from language learning based on linguistic form and grammatical progression to a more language acquisition’ one which takes account language ... -
Comparative Study on Speaking Assessment Rubrics in Trinity and Cambridge Language Certificates: Adaptation to the Common European Framework Guidelines
Fraga-Vinas, Lucia; Bobadilla-Pérez, María (Sapientia Hungarian University of Transylvania, 2022-12-23)[Abstract] The European Council has been instrumental in the standardization of language competence levels and certifications with the guidelines provided in the Common European Framework of Reference for Languages ... -
El demonio, el mundo y mi carne, una comedia inédita de José Luis Alonso de Santos, edición y estudio de Abraham Madroñal, Olmedo Clásico, 2014 [Reseña]
Bobadilla-Pérez, María (Universidade da Coruña, 2014)[Resumen] Recién salida de las planchas de impresión nos llega una edición de la comedia inédita de José Luis Alonso de Santos que lleva un título tan sugerente como enigmático, El demonio, el mundo y mi carne editada por ... -
La discriminación auditiva y el aprendizaje de la lengua extranjera en “Plurinfantil”
Bobadilla-Pérez, María; Cancela-Pose, Sara (Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións, 2021)[Resumen] La sociedad actual cuenta con un nivel de competitividad cada vez mayor, hecho que resalta la necesidad de conocer diferentes lenguas extranjeras. En este sentido, el enfoque AICLE resulta beneficioso al contemplar ... -
La educación musical y la aplicación de los principios metodológicos AICLE : planificación de su empleo en educación infantil
Bobadilla-Pérez, María; Cancela-Pose, Sara; Chao-Fernández, Rocío (Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións, 2021)[Resumen] El programa Edulingüe 2020 contempla la necesaria utilización del enfoque AICLE en el aula “Plurinfantil”. Por su parte, la Educación Musical favorece la adquisición de la segunda lengua, aumentando la motivación ... -
Exploring Audiovisual Translation as a Didactic Tool in the Secondary School Foreign Language Classroom
Bobadilla-Pérez, María; Carballo de Santiago, Ramón Jesús (Universidad de Granada, 2022)[Abstract] The aim of this research is to showcase the versatility of Audiovisual Translation (AVT) as a resource in the language classroom. Didactic AVT helps students improve their communicative competence and linguistic ... -
Formación metodológica en educación plurilingüe en los programas de Educación Superior en España ¿Está el profesorado en formación preparado en AICLE?
Galán Rodríguez, Noelia María; Fraga-Vinas, Lucia; Bobadilla-Pérez, María; Gómez Sánchez, Tania F.; Rumbo Arcas, Begoña (2024)[Resumen] De acuerdo con las directrices proporcionadas por el Consejo de Europa, las Administraciones educativas españolas han implementado distintas estrategias encaminadas al desarrollo de la competencia plurilingüe. ... -
ICT integration in FLT: an analysis of TPACK implementation in Spanish Primary Teacher Education
Gómez Sánchez, Tania F.; Bobadilla-Pérez, María; Rumbo Arcas, Begoña; Fraga-Vinas, Lucia; Galán Rodríguez, Noelia María (Universitat de Barcelona, 2024-07-01)[Abstract] This study explores primary teachers´ initial training programs, focusing on Foreign Language Teaching (FLT) and its integration with technology. The research is grounded in two dimensions of contemporary society: ... -
International Literary Contest. La escritura creativa como recurso para la innovación docente en el aula de Lengua Extranjera
Couto-Cantero, Pilar; Bobadilla-Pérez, María (Universidad de las Palmas de Gran Canaria, Servicio de Publicacions, 2018-07-01)[Resumen] En el artículo que presentamos a continuación se aborda una experiencia de innovación docente dentro del contexto de la Facultad de Ciencias de la Educación de la UDC. Nuestra propuesta se llevó a cabo entre los ... -
Multimodalities in didactic audiovisual translation : a teachers' perspective
Sánchez-Requena, Alicia; Igareda, Paula; Bobadilla-Pérez, María (Universidad de Helsinki, 2022)[Abstract] In the last two decades, the use of audiovisual translation (AVT) in the foreign language classroom has been consolidated as an extremely useful tool for improving communication, mediation, intercultural and ICT ... -
Preservice Physical Education teachers´attitudes towards teaching in Foreign Languages. Expectations and training needs
García-Nuñez, Miriam-Noel; Fraguela-Vale, Raúl; Bobadilla-Pérez, María (Universidad de Granada, España, 2023)Las autoridades educativas españolas están promoviendo el multilingüismo a través de programas bilingües y plurilingües, con una creciente atención a la enseñanza de la Educación Física (EF) mediante el uso del Aprendizaje ... -
Reseña del libro: Animación a la lectura y literatura juvenil
Bobadilla-Pérez, María (Universidade da Coruña, 2016)[Resumen] Reseña del libro: Animación a la lectura y literatura juvenil -
Retos para la educación bilingüe/plurilingüe en la formación profesional
Galán Rodríguez, Noelia María; Bobadilla-Pérez, María (Tirant Lo Blanch, 2023) -
The Tenant of Wildfell Hall: el künstlerroman femenino como modelo didáctico en la literatura inglesa
Bobadilla-Pérez, María (2021)[Resumen] Este artículo se centra en el análisis de la novela de Anne Brönte The Tenant of Wildfell Hall (1848) considerando el fin didáctico propuesto por la autora y tomando como referencia uno de los principales modelos ... -
The Use of the L1 in a CLIL Lesson in Secondary Education in Galicia
Bobadilla-Pérez, María; Galán Rodríguez, Noelia María (2020)[Abstract] During the last decades, many steps have been taken towards the promotion of plurilingualism in Galicia. One of the most widespread initiatives undertaken in this autonomous community is the creation of bilingual ... -
Transpopular Spaces: Gypsy Imageries in the Work of Van Morrison
Barros-Grela, Eduardo; Bobadilla-Pérez, María (Sociedad Española de Estudios Literarios de Cultura Popular SELICUP, 2020)[Abstract]The work of Northern Irish singer-songwriter Van Morrison has gone relatively unnoticed by critics despite the numerous social, literary and artistic elements included in his songs. Among them is the representation ...