Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación
  • REV - RGPPE - Vol. 17, (2009)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación
  • REV - RGPPE - Vol. 17, (2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¿Es difíicl ser tutor sanitario?

Thumbnail
View/Open
RGP_17_art_18.pdf (161.5Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/7628
Collections
  • REV - RGPPE - Vol. 17, (2009) [23]
Metadata
Show full item record
Title
¿Es difíicl ser tutor sanitario?
Author(s)
Martínez Juárez, Miriam
Martínez Clares, Pilar
Muñoz-Cantero, Jesús-Miguel
Date
2009
Citation
Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación, 2009, 17: 263-273. ISSN: 1138-1663
Abstract
[Resumen] Con la reciente aprobación de las especia- lidades en Ciencias de la Salud hay un inten- to de regular la figura del Tutor Sanitario pues destaca como una figura crucial dentro del sistema de formación de especialistas en estas ciencias. La función tutorial destaca como eje vertebrador de ese sistema formativo. Sin embargo, esta figura, pese a su importancia dentro del sistema de formación de especialis- tas sanitarios, apenas se encuentra definida. Tan sólo se rige por una serie de directrices generales dictadas en algunos documentos oficiales y que arrojan cierta luz al trabajo diario de profesionales sanitarios dedicados a la función tutorial en sus centros de trabajo. En los últimos años, se han materializado distintas acciones, encaminadas a solucionar la necesidad de regularizar y profesionalizar la figura del tutor, de aquí la necesidad de concretar su perfil profesional, de establecer los límites y las relaciones de dos facetas de un mismo profesional: la docente y la asisten- cial. De todos estos estudios y de la bibliogra- fía consultada, se deriva que el tutor debe hacer suya la labor de enseñar al residente a transformar la experiencia en conocimiento, con el fin de realizar la atención a la persona como un todo y dentro de su contexto.
 
[Abstract] With the recent approval of the specialities in Sciences of the Health it is necessary to regulate the figure of the Sanitary Tutor. The role of the tutor is very important inside the system of formation in these sciences. The function tutorial is going to be the axis of this formative system; nevertheless scarcely she is definite. Just there exist some general directi- ves that we find in some official documents and that help the sanitary professionals dedi- cated to the function tutorial in your work. In the last years, they have given themsel- ves steps to regularize and professionalize the figure of the tutor. It is for it necessarily to make concrete the profile of this professional and to establish the limits and the relations between the educational function and the wel- fare one. Of all these studies and of the con- sulted bibliography, it is possible to conclude that the tutor must make the labour of teaching the resident to transform the experience into knowledge, in order the attention to the person realizes as everything and inside your context.
 
Keywords
Tutor sanitario
Ciencias de la salud
Formación
Sanitary tutor
Sciences of the health
Formation
 
ISSN
1138-1663

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback