Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Coleccións Especiais
  • Anuario de Estudios Marítimos
  • Volume 2 (marzo 2023)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Coleccións Especiais
  • Anuario de Estudios Marítimos
  • Volume 2 (marzo 2023)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Transitioning from paper charts to ECDIS: a mariners’ survey

Thumbnail
View/Open
13_Ibanez_Itsaso_2023_Transitioning_from_paper_charts.pdf (1.494Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/41430
Collections
  • Volume 2 (marzo 2023) [22]
Metadata
Show full item record
Title
Transitioning from paper charts to ECDIS: a mariners’ survey
Alternative Title(s)
En la transición de las cartas de papel al sistema ECDIS: una encuesta a navegantes
Author(s)
Ibáñez, Itsaso
Abiega, Oier
Date
2023
Citation
Ibáñez, Itsaso & Abiega, Oier (2023) Transitioning from paper charts to ECDIS: a mariners’ survey. Anuario de Estudios Marítimos 2(2023), pp. 341-359. ISBN: 978-84-1125-721-3
Abstract
[Abstract] Although the ECDIS system was intended to improve navigation safety and operational efficiency, reality shows that numerous “ECDIS assisted” groundings are occurring in the transition from paper charts to ECDIS. This suggests that operators needs were not considered at the time the system was designed. In this respect, a survey was carried out, using both quantitative and qualitative methods, to fi nd out the needs, opinions and preferences of mariners regarding the operation of ECDIS. The findings put forward that, in order to perform a safe navigation, the introduction of improvements in ECDIS training and design, in response to users’ needs, becomes essential.
 
[Resumen] Aunque el sistema ECDIS se diseñó para mejorar la seguridad de la navegación, la realidad muestra que, en la transición de las cartas de papel al ECDIS, se están produciendo numerosas varadas “asistidas por ECDIS”. Esto sugiere que las necesidades de los operadores no se consideraron en el momento en que se diseñó el sistema. En este sentido, se realizó una encuesta, utilizando métodos tanto cuantitativos como cualitativos, para conocer las necesidades, opiniones y preferencias de los navegantes respecto al funcionamiento del ECDIS. Los hallazgos de este estudio plantean que, para realizar una navegación segura, se hace imprescindible la introducción de mejoras en la formación así como en el diseño del ECDIS, en respuesta a las necesidades de los usuarios.
 
Keywords
ECDIS
Navigation
Grounding
Human error
Navegación
Varada
Error humano
 
Rights
© 2023 [Editorial Aranzadi, S.A.U.]
ISBN
978-84-1125-721-3

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback