Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La evaluación del desarrollo pragmático temprano a través del EDPRA y The Pragmatics Profile

Thumbnail
View/Open
Botana_Lois_Iria_2015_La_evaluación_del_desarrollo_pragmático.pdf (334.5Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/39519
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
La evaluación del desarrollo pragmático temprano a través del EDPRA y The Pragmatics Profile
Alternative Title(s)
The assessment of early pragmatic development by mean of EDPRA and The Pragmatics Profile
Author(s)
Botana Lois, Iria
Peralbo, Manuel
Date
2015-11-23
Citation
Botana, I., & Peralbo, M. (2015). La evaluación del desarrollo pragmático temprano a través del EDPRA y The Pragmatics Profile. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (09), 039–042. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.09.374
Abstract
[Resumen] El objetivo del presente trabajo es diseñar un instrumento de evaluación en lengua española, que permita analizar el uso comunicativo del lenguaje y obtener un perfil pragmático en edades tempranas. Partiendo del trabajo de Dewart y Summers " The pragmatics profile (1995) e incluyendo las funciones descritas por Halliday (1975) , se elaboró una escala de desarrollo pragmático denominada EDPRA. En la aplicación inicial participaron un total de 30 niños y niñas de edades comprendidas entre los 6 y los 48 meses. Se evaluaron mediante el EDPRA y The Pragmatic Profile (1995). Los resultados muestran una alta fiabilidad y validez del EDPRA comparado con el Pragmatics Profile. La ampliación de la muestra permitirá elaborar baremos y perfiles útiles para la evaluación temprana de estas funciones comunicativas.
 
[Abstract] The objective of the present study is design an assess-ment tool in Spanish language, allowing analyzer the communicative use of language and gets a pragmatic profile at early ages. Based on work by Dewart and Summers "The pragmatics profile (1995) and including the functions described by Halliday (1975), developed a scale of pragmatic development called EDPRA." A total of 30 boys and girls aged between 6 and 48 months participated in the initial application. They were evalu-ated by the EDPRA and The Pragmatic Profile (1995). The results show a high reliability and validity of the EDPRA compared to the Pragmatics Profile. The ex-pansion of the sample will allow developing scales and profiles useful for early evaluation of these communicative functions.
 
Keywords
Desarrollo pragmático
Intervención temprana
Evaluación del desarrollo del lenguaje
Pragmatic development
Early intervention
Language development assessment
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.09.374
Rights
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
ISSN
2386-7418

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback