Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Adaptación al español y propiedades psicométricas de la escala The Pragmatics Profile

Thumbnail
Not available until 9999-99-9
Request a copy
View/Open
Botana_Lois_Iria_2020_Adaptación_al_español.pdf (953.6Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/39387
Collections
  • Investigación (FEDU) [939]
Metadata
Show full item record
Title
Adaptación al español y propiedades psicométricas de la escala The Pragmatics Profile
Alternative Title(s)
Spanish adaptation and psychometric properties of The Pragmatics Profile
Author(s)
Botana Lois, Iria
Peralbo, Manuel
Date
2022-01
Citation
Botana, I., and Peralbo, M. (2022). Adaptación al español y propiedades psicométricas de la escala the pragmatics profile. Rev. Logop. Foniatr. Audiol. 42, 3–16. doi: 10.1016/j.rlfa.2020.05.004
Abstract
[Resumen] El objetivo de este trabajo se centra en la traducción al castellano, y la adaptación para su uso como cuestionario, de la escala para la evaluación del desarrollo pragmático The Pragmatic Profile (Dewart y Summers, 1995), así como el análisis de sus propiedades psicométricas. La escala se administró a 185 niños/as de edades comprendidas entre los seis y 48 meses. Los resultados del Análisis Discriminante y el Análisis Factorial realizado muestran una alta fiabilidad de la prueba, una gran capacidad para clasificar a los niños/as de diferentes grupos de edad y una estructura prácticamente unifactorial. Se proporcionan baremos por edades y se discute acerca de la falta de correspondencia entre el modelo teórico original de tres ejes y el prácticamente unifactorial que se deriva del Análisis Factorial.
 
[Abstract] The main aim of this study was the translation into Spanish of The Pragmatics Profile scale (Dewart y Summers, 1995) and its adaptation to be used as a questionnaire, as well as the analysis of its psychometric properties. This questionnaire was administered to 185 children between the ages of 6 and 48 months. The results of the Discriminant Analysis and Exploratory Factorial Analysis showed a high reliability of the scale, a great capacity to classify children from different age groups, and an essentially unifactorial structure. Measurements are provided by age, and the lack of correlation between the original three-axis theoretical model and the essentially unifactorial model obtained from Factorial Analysis is discussed.
 
Keywords
Desarrollo pragmático
Atención temprana
Evaluación del lenguaje
Pragmatic development
Early care
Language evaluation
 
Editor version
https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2020.05.004
Rights
© 2020 Elsevier España, S.L.U. y Asociación Española de Logopedia, Foniatría y Audiología e Iberoamericana de Fonoaudiología. Todos los derechos reservados.
ISSN
0214-4603

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback