Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Fisioterapia
  • Investigación (FFISIO)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Fisioterapia
  • Investigación (FFISIO)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diferencias en el afrontamiento del estrés en estudiantes universitarios hombres y mujeres

Thumbnail
View/Open
Cabanach_Diferencias_2013.pdf (273.9Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/39189
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC-BY-NC-ND 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC-BY-NC-ND 4.0)
Collections
  • Investigación (FFISIO) [481]
Metadata
Show full item record
Title
Diferencias en el afrontamiento del estrés en estudiantes universitarios hombres y mujeres
Author(s)
González Cabanach, Ramón
Fariña, Francisca
Freire Rodríguez, Carlos
González Berruga, Patricia
Ferradás, María del Mar
Date
2013-06
Citation
Cabanach, R. G., Fariña, F., Freire, C., González, P., & Ferradás, M. del M. (2015). Diferencias en el afrontamiento del estrés en estudiantes universitarios hombres y mujeres. European Journal of Education and Psychology, 6(1), 19–32. https://doi.org/10.30552/ejep.v6i1.89
Abstract
[Resumen] En la actualidad son todavía escasos los trabajos que analizan el estrés académico universitario desde la perspectiva del género. En esta investigación se aborda el estudio de posibles diferencias significativas entre sexos en el afrontamiento de situaciones académicas estresantes. Se plantea un diseño ex post facto prospectivo simple de corte transversal. La muestra estaba compuesta por 2102 estudiantes universitarios de diversos ámbitos de conocimiento (Educación, Ciencias de la Salud, Ciencias Jurídico-Sociales y Ciencias Técnicas), 647 hombres y 1455 mujeres, con edades comprendidas entre los 18 y los 51 años (M = 21,11; DT = 3,31). Las estrategias de afrontamiento fueron evaluadas a través de la Escala de Afrontamiento del Estrés (A-CEA). Los resultados de este trabajo ponen de manifiesto que los hombres recurren en mayor medida a las estrategias de reevaluación positiva y planificación como medidas de afrontamiento de situaciones académicas problemáticas, mientras que las mujeres optan fundamentalmente por la búsqueda de apoyo. Se analizan posibles causas explicativas de estas diferencias así como algunas medidas de intervención tendentes a la reducción del estrés en estudiantes universitarios.
 
[Abstract] At present, there is a little body of studies that assess university academic stress from a gender view. This project seeks to explore the differences between men and women in the coping strategies adopted in response to academic stress situations. Cross-section ex post factum simple prospective study was used. The sample comprised a total of 2102 students selected among different university specialties (Education Sciences, Health Sciences, Social and Legal Sciences, and Technical Sciences), 647 men and 1455 women, aged between 18 and 51 years old (M = 21,11; SD = 3,31). We measure coping strategies by using the Academic Stressors Scale (A-CEA). The results of this study show that men use to apply positive reassessment and planning as ways for coping academic stress. By contrast, women tend to use search for support strategy. Possible reasons for such differences, and some ways for intervention in academic stress reduction are discussed.
 
Keywords
Estresores académicos
Estrategias de afrontamiento del estrés
Estudiantes universitarios
Diferencias de género
Tamaño del efecto
Academic stressors
Coping strategies
University students
Gender differences
Effect size
 
Editor version
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/900
Rights
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC-BY-NC-ND 4.0)
ISSN
1888-8992

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback