Why students of Secondary Education complete more homework?
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/39169Collections
- GI-GIPED - Artigos [69]
Metadata
Show full item recordTitle
Why students of Secondary Education complete more homework?Alternative Title(s)
¿Por qué los alumnos de Educación Secundaria realizan más deberes?Author(s)
Date
2017-12-11Citation
Estévez, I.; Regueiro, B.; Rodríguez, S.; Piñeiro, I.; Souto, A.; González-Sanmamed, M. Why students of Secondary Education complete more homework? Eur. J. Investig. Health Psychol. Educ. 2018, 8, 15-21. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v8i1.222
Abstract
[Abstract] Homework is one of the most controversial educational activities nowadays. Although, there is scientific evidence of their potential on the academic performance and learning of students, it is still necessary to study some variables, which are part of the process of carrying out homework, with more precision. Most of the relationships between motivational variables involved in learning and performance have been studied taking into account the tasks carried out by the student within the walls of the school. However, there is a certain lack of knowledge of the relationships that occur between these variables in the process of completing homework; Homework, by definition, are prescribed by the teacher to be carried out after school. For this reason, the main goal of the present paper is to analyze the predictive capacity of each variable related to motivation and homework involvement on the amount of them which are done by students. Participants were 899 students from Spanish compulsory secondary education. Results from the regression analysis indicate that
the more time students spend on homework, the more intrinsically motivated they are, the more effective time management is, the better motivation management is and the less anxiety they show, then the more amount of homework they complete. [Resumen] Los deberes escolares son una de las actividades educativas que más controversias ha generado en los últimos tiempos. Aunque existen evidencias científicas de sus potencialidades sobre el rendimiento académico y aprendizaje de los estudiantes, todavía es necesario estudiar algunas variables, que forman parte del proceso de realización de los deberes escolares, con más precisión. Sin embargo, existe un cierto
desconocimiento de las relaciones que se producen entre estas variables en el proceso de realización de los deberes escolares. Es por ello, que el presente trabajo tiene como objetivo fundamental comprobar la capacidad predictiva que tiene cada una de las variables vinculadas con la motivación e implicación en las tareas para casa sobre la cantidad de las mismas realizadas por los alumnos. La muestra está integrada por 899 estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria y los resultados del análisis de regresión indican que cuanto más tiempo pasan los alumnos en la realización de las tareas escolares, cuanto más motivados intrínsecamente están hacia ellas, cuanto más aprovechan el tiempo que dedican a esas tareas, cuanto mejor gestionan su motivación y cuanto menos ansiedad
muestran ante ellas, más cantidad de las mismas realizan.
Keywords
Homework
Homework involvement
Homework motivation
Amount of homework completed
Spanish compulsory secondary education
Tareas para casa
Implicación en las tareas para casa
Motivación hacia las tareas para casa
Cantidad de tareas realizadas
Educación secundaria
Homework involvement
Homework motivation
Amount of homework completed
Spanish compulsory secondary education
Tareas para casa
Implicación en las tareas para casa
Motivación hacia las tareas para casa
Cantidad de tareas realizadas
Educación secundaria
Editor version
Rights
Atribución 3.0 España
ISSN
2254-9625
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Niveles de rendimiento académico e implicación en los deberes escolares en estudiantes españoles de Educación Secundaria
Valle, Antonio; Regueiro, Bibiana; Núñez, José Carlos; Piñeiro, Isabel; Rodríguez, Susana; Rosàrio, Pedro (Universidad Autónoma de Chile, 2018-03-26)[Resumen] Los deberes escolares son una de las actividades educativas que mayores controversias ha generado en los últimos tiempos en diferentes sectores educativos. El objetivo de este trabajo es averiguar si hay diferencias ... -
Student Perception of Teacher and Parent Involvement in Homework and Student Engagement: The Mediating Role of Motivation
Núñez, José Carlos; Regueiro, Bibiana; Suárez, Natalia; Piñeiro, Isabel; Rodicio-García, María-Luisa; Valle, Antonio (2019-06-13)[Abstract] Currently, there is much debate about the value of assigning homework. Organizations such as the OECD have concluded that doing more homework is not synonymous with better performance. This study was designed ... -
Deberes escolares y rendimiento académico : un estudio comparativo entre el alumnado inmigrante y nativo
Regueiro, Bibiana; Suárez, Natalia; Estévez, Iris; Rodríguez, Susana; Piñeiro, Isabel; Valle, Antonio (Consejo General de la Psicología de España, 2018)[Resumen] Los deberes escolares son una de las prácticas educativas más extendidas en todo el mundo. Sin embargo, en literatura previa acerca de esta temática los datos aportados no tienen en cuenta algunas variables ...