Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aprendizaje informal y desarrollo profesional: análisis de las ecologías de aprendizaje del profesorado de educación infantil

Thumbnail
View/Open
González-Sanmamed,M_2019_Aprendizaje_informal_y_desarrollo_profesional_análisis_de_las_ecologías_de_aprendizaje_del_profesorado_de_educación_infantil.pdf (353.2Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/39132
Atribución 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
Aprendizaje informal y desarrollo profesional: análisis de las ecologías de aprendizaje del profesorado de educación infantil
Alternative Title(s)
Informal learning and professional development: analysis of learning ecologies of early childhood education teachers
Author(s)
González-Sanmamed, Mercedes
Souto-Seijo, Alba
González, Iria
Estévez, Iris
Date
2019-06-28
Citation
González-Sanmamed, M., Souto-Seijo, A., González, I., & Estévez, I. (2019). Aprendizaje informal y desarrollo profesional: análisis de las ecologías de aprendizaje del profesorado de educación infantil. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (68), 70–81. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1305
Abstract
[Resumen] La tecnología juega un importante papel en la configuración de las ecologías de aprendizaje, puesto que ha propiciado la generación de nuevos entornos de formación. Tomando como referencia las oportunidades de desarrollo profesional que ofrece la sociedad en red, el presente estudio tiene como objetivo analizar las actividades de tipo informal, con o sin base tecnológica, que realizan los docentes de la etapa de Educación Infantil (EI) para mantenerse actualizados. En esta investigación, de corte cuantitativo, se ha empleado un cuestionario de elaboración propia para la recogida de información. La muestra estuvo compuesta por 52 docentes de EI. A pesar de las múltiples posibilidades formativas que nos brindan las Tecnologías de la Información y la Comunicación, los resultados evidencian que el profesorado recurre en mayor medida a actividades sin base tecnológica que a actividades con base tecnológica en sus aprendizajes informales vinculados con la mejora de su actividad docente.
 
[Abstract] Technology plays an important role in the creation of learning ecologies since it has contributed to the generation of new learning environments. Taking as reference the professional development opportunities offered by the networked society, this study aims to analyse the informal activities, with or without a technological nature, carried out by the teachers of the Early Childhood Education (ECE) in order to keep up to date. In this research, of a quantitative nature, a questionnaire of own elaboration has been used for the collection of information. The sample consisted of 52 ECE teachers. Despite the multiple training possibilities offered by Information and Communication Technologies, the results show that teachers use activities without technological nature to a greater extent than activities with technological nature in their informal learning related to the improvement of their teaching activity.
 
Keywords
Tecnologías de la información y comunicación
Ecologías de aprendizaje
Desarrollo profesional docente
Information and communication technologies
Learning ecologies
Teacher professional development
Teachers of early childhood education
 
Editor version
https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1305
Rights
Atribución 3.0 España
ISSN
1135-9250

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback