Desfronterización performativa. Pintar, lijar y espejear el borde
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/39002
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 International
Collections
- GI-ESOMI - Artigos [127]
Metadata
Show full item recordTitle
Desfronterización performativa. Pintar, lijar y espejear el bordeAlternative Title(s)
Performative Debordering. Paint, Sand and Mirror the EdgeDate
2022Citation
Bouhaben, M. A. ., & Piñeiro Aguiar, E. (2022). Desfronterización performativa: Pintar, lijar y espejear el borde. Arte E Investigación, (22), e093. https://doi.org/10.24215/24691488e093
Abstract
[Resumen] Asumiendo el concepto de desterritorialización las teorías de la desfronterización
proponen pensar un mundo sin fronteras. En este contexto, exploraremos tres
posibilidades artísticas entre México y Estados Unidos. Pintar (y deconstruir) la frontera.
Erasing the Border de Ana Teresa Fernández (2012) es una intervención pictórica del
muro fronterizo que abordaremos como praxis deconstructiva. Lijar (y desterritorializar)
la frontera. Reconocer el paisaje de Abraham Ávila (2018) es una intervención donde
el artista lija parte del muro para dar continuidad al paisaje, que pensaremos desde
la desfronterización como desterritorialización. Espejear (y descolonizar) la frontera.
Makes a Mirage de SV Randall (2018) es un gesto performativo donde miembros de
la comunidad se reunieron para realizar un espejismo colectivo utilizando paneles
reflectantes, que valoraremos en perspectiva descolonial. [Abstract] Assuming the concept of deterritorialization, debordering theories propose to think
of a world without borders. In this context, we will explore three artistic possibilities
between Mexico and the United States. Paint (and deconstruct) the border. Erasing
the Border by Ana Teresa Fernández (2012) is a pictorial intervention of the border wall
that we will approach as a deconstructive praxis. Sand (and deterritorialize) the border.
Recognizing the landscape by Abraham Ávila (2018) is an intervention where the artist
sands down part of the wall to give continuity to the landscape, which we will think
of from debordering as deterritorialization. Mirroring (and decolonizing) the border.
Makes a Mirage by SV Randall (2018) is a performative gesture where members of the
community came together to create a collective mirage using reflective panels, which
we will value from a decolonial perspective.
Keywords
Arte
Frontera
Descolonización
México
Estados Unidos
Art
Border
Decolonization
United States
Frontera
Descolonización
México
Estados Unidos
Art
Border
Decolonization
United States
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 International
ISSN
2469-1488