Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Preservice Physical Education teachers´attitudes towards teaching in Foreign Languages. Expectations and training needs

Thumbnail
View/Open
García_Nuñez_MN_2023_Physical_Education_Foreign_Languages-.pdf (1023.Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/38971
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
Preservice Physical Education teachers´attitudes towards teaching in Foreign Languages. Expectations and training needs
Alternative Title(s)
Actitudes de futuros docentes de Educación Física hacia la enseñanza en lengua extranjera. Expectativas y necesidades formativas
Author(s)
García-Nuñez, Miriam-Noel
Fraguela-Vale, Raúl
Bobadilla-Pérez, María
Date
2023
Citation
García-Núñez, M. N., Fraguela-Vale, R., & Bobadilla Pérez, M. (2023). Preservice Physical Education teachers´ attitudes towards teaching in Foreign Languages. Expectations and training needs. Extra 7
Abstract
Las autoridades educativas españolas están promoviendo el multilingüismo a través de programas bilingües y plurilingües, con una creciente atención a la enseñanza de la Educación Física (EF) mediante el uso del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) en las escuelas. Aunque ha habido varios estudios que exploran los efectos de esta interacción, la mayoría se centran en las percepciones de los profesores en ejercicio o en la evaluación de los programas bilingües, dejando un vacío en relación con la formación inicial del profesorado. El objetivo de este estudio cuantitativo es comprender las percepciones de los futuros profesores de educación física sobre sus necesidades de formación y su preparación para enseñar educación física a través de una FL. Para ello, se utilizó un diseño transversal, descriptivo y correlacional en el que participaron 160 estudiantes de tercer y cuarto curso de la licenciatura en Educación Primaria con especialidad en Educación Física de la Universidad de A Coruña. Los datos se recogieron a través de un cuestionario cuantitativo. Los resultados del estudio indican que los estudiantes no se sienten competentes en el uso de un FL y consideran que no reciben la formación suficiente para utilizarlo como vehículo de instrucción en Educación Física. A pesar de esta falta de competencia, los estudiantes no demandan más formación en AICLE debido a su baja competencia percibida en una LE.
 
[Abstract]: lingual programmes, with an increasing focus on teaching Physical Education (PE) through the use of Content and Language Integrated Learning (CLIL) in schools. Although there have been several studies exploring the effects of this interaction, most focus on the perceptions of practising teachers or on the evaluation of bilingual programmes, leaving a gap in relation to initial teacher training. The aim of this quantitative study is to understand prospective PE teachers’ perceptions of their training needs and their readiness to teach PE through a FL. For this purpose, a cross-sectional, descriptive and correlational design was used involving 160 students in their third and fourth year of the degree course in Primary Education with a specialisation in PE at the University of A Coruña. Data were collected through a quantitative questionnaire. The results of the study indicate that students do not feel competent in the use of a FL and consider that they do not receive sufficient training to use it as a vehicle for instruction in PE. Despite this lack of competence, students do not demand further training in CLIL due to their low perceived proficiency in a FL.
 
Keywords
AICLE
Educación Física
Profesorado en formación
Plurilingüísmo
Competencia lingüística
CLIL
Physical Education
Preservice teachers
Plurilingualism
Linguistic competence
 
Editor version
https://revistaseug.ugr.es/index.php/portalin/article/view/29160/26340
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
1697-7467

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback