Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El schock colonial. Tecnologías de lo humano y arte fronterizo

Thumbnail
View/Open
PineiroAguiar_Eleder_2021_Schock_colonial_Tecnologias_humano_arte_fronterizo.pdf (955.2Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/38848
Atribución-NoComercial 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
El schock colonial. Tecnologías de lo humano y arte fronterizo
Alternative Title(s)
The colonial shock. Human’s tecnologies and border art
Author(s)
Piñeiro Aguiar, Eleder
Lorenzo-Castiñeiras, J.J.
Date
2021-07
Citation
Piñeiro Aguiar, E. y Lorenzo Castiñeiras, J. J. (2021)..El schock colonial. Tecnologías de lo humano y arte fronterizo. Ñawi: arte, diseño y comunicación, 5(2), 85-105. https://doi.org/10.37785/nw.v5n2.a5
Abstract
[Resumen] En este texto de carácter teórico e interpretativo desarrollamos una triangulación entre un arte político y la conceptualización decolonial en torno al racismo y al pensamiento fronterizo. Para ello analizamos las obras de varios autores que han venido trabajando la otredad y los ponemos en debate con una crítica a la modernidad capitalista eurocéntrica. Como eje vertebrador tenemos el diálogo intercultural, la práctica de viaje, los usos tecnológicos de la vigilancia y del control y las relaciones de poder hacia poblaciones subalternizadas. Lo que queremos destacar es la importancia de lo que denominamos schock colonial como configurador de propuestas “otras” para entender la línea de lo humano.
 
[Abstract] In this theoretical and interpretive text we develop a triangulation between a political art and the decolonial conceptualization around racism and border thinking. For this we analyze the works of various authors who have been working on otherness and put them in debate with a critique of Eurocentric capitalist modernity. As the backbone we have intercultural dialogue, travel practice, the technological uses of surveillance and control, and power relations towards subalternized populations. What we want to highlight is the importance of what we call colonial shock as a configurator of “other” proposals to understand the human line.
 
Keywords
Frontera
Arte político
Modernidad
Decolonialidad
Pensamiento fronterizo
Border
Political art
Modernity
Decoloniality
Border thinking
 
Editor version
https://doi.org/10.37785/nw.v5n2.a5
Rights
Atribución-NoComercial 3.0 España
ISSN
2588-0934
2528-7966
 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback