Does the Use of Technology Create Technology Engagement? Comparing Three Structural Models

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http://hdl.handle.net/2183/38767
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- Investigación (FEE) [923]
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Does the Use of Technology Create Technology Engagement? Comparing Three Structural ModelsTítulo(s) alternativo(s)
¿El uso de la tecnología crea implicacion con la tecnología? Comparando tres modelos estructuralesData
2022Cita bibliográfica
Calvo-Porral, C. and Pesqueira-Sanchez, R. (2022), "Does the use of technology create technology engagement? Comparing three structural models", Spanish Journal of Marketing - ESIC, Vol. 26 No. 3, pp. 385-404. https://doi.org/10.1108/SJME-03-2022-0033
Resumo
[Abstract] Purpose: Some aspects of technology behaviour remain unclear, such as the generation of technology use and engagement. So, this study aims to address the following question: does engagement with technology drive the use of technology?or does the use of technology create the engagement with technology? Design/methodology/approach: Based on the uses and gratifications theory, this study compares three alternative competing models that explain technology behaviour on a sample of 715 individuals, using the selection criteria proposed by Mathieson. A comprehensive analysis and comparison of three structural competing models on technology behaviour, namely, “use-and-engagement”, “use-to-engagement” and “engagement-to-use”, are presented. Findings: Findings show that the “use-and-engagement” model provides a better explanation of technology behaviour and is superior to predict technology behaviour, suggesting that both technology engagement and use could be considered as consequences. Originality/value: This study’s major contribution is the empirical examination of three structural competing models and the selection of the best explaining model of technology behaviour. [Resumen] Objetivo – Algunos aspectos del comportamiento tecnológico permanecen sin aclarar, como la creación del uso e implicación hacia la tecnología. Así que abordamos la siguiente pregunta: ¿La implicación con la tecnología impulse su uso?, o ¿es el uso de la tecnología el que impulse la implicación?. Metodología – Basándonos en la Teoría de los Usos y Gratificaciones se han comparado tres modelos alternativos que compiten entre sí para explicar el comportamiento tecnológico, en una muestra de 715 individuos utilizando el criterio de selección propuesto por Mathieson. Se presenta un análisis y una comparación exhaustive de tres modelos estructurales competitivos sobre el comportamiento tecnológico, que son “uso-e-implicación”, “uso-para-la implicación” e “implicación para-el uso”. Resultados – Los resultados muestran que el modelo “uso-e-implicación” proporciona la mejor explicación del comportamiento tecnológico y es superior para predecir el comportamiento tecnológico, lo que sugiere que tanto la implicación como el uso de la tecnología podrían considerarse como consecuencias. Originalidad – Nuestra principal contribución es el análisis empírico de tres modelos estructurales competitivos y la selección del mejor de ellos para explicar el comportamiento tecnológico.
Palabras chave
Behaviour
Technology
Engagement
Use
Structural models
Comportamiento
Tecnología
Implicación
Uso
Modelos estructurales
Technology
Engagement
Use
Structural models
Comportamiento
Tecnología
Implicación
Uso
Modelos estructurales
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ISSN
2444-9695