Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Calidad de vida escolar desde la perspectiva del alumnado universitario del Grado en Educación Infantil

Thumbnail
View/Open
Mendiri_Calidad de vida escolar desde la perspectiva del alumnado universitario_2019.pdf (1.016Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/38730
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
Calidad de vida escolar desde la perspectiva del alumnado universitario del Grado en Educación Infantil
Alternative Title(s)
Quality of school life from university students of the Degree in Early Childhood Education perspective
Author(s)
Mendiri, Paula
Di Salvatore, Mariana
Álvarez, Mishel
Date
2019
Citation
Mendiri, P., di Salvatore, M., & Álvarez, M. (2019). Calidad de vida escolar desde la perspectiva del alumnado universitario del Grado en Educación Infantil. In XV Congreso Internacional Gallegoportugués de Psicopedagogía: II Congreso de la Asociación Científica Internacional de Psicopedagogía (A Coruña, 4-6 de septiembre de 2019) (pp. 1293-1304). Universidade da Coruña.
Abstract
[Resumen] El presente estudio tiene como objetivo conocer los elementos clave que pueden estar implicados en la definición conceptual y operativa de la calidad de vida escolar del alumnado a partir de la perspectiva del estudiantado universitario del Grado de Educación Infantil de la UDC, considerando cinco ámbitos, la familia, la relación con los iguales, el profesorado, el centro y el aula. Se tiene en cuenta el concepto de calidad, la teoría de la autodeterminación y diferentes elementos de la realidad educativa, entre otros aspectos. El estudio es de tipo cualitativo y exploratorio. Se empleó un cuestionario de preguntas abiertas y sus respuestas se analizaron a través de un análisis de contenido estableciendo diferentes categorías y subcategorías a partir de códigos. Como posibles elementos que contemplan los participantes destacan las condiciones físicas del centro; la organización, funcionamiento y cultura del mismo; el clima emocional y las relaciones que se generan; las características del aula; el estilo educativo y clima familiar; los estilos de enseñanza; el acompañamiento escolar de adultos significativo para el niño y la niña; y las características individuales de quienes la conforman; junto con las posibilidades que se brindan al estudiante de desarrollar su potencial y de satisfacer las necesidades de autonomía, relación y competencia. Consideramos necesario ampliar el estudio en diferentes etapas educativas para valorar la auto-percepción del alumnado sobre los determinantes de su calidad de vida en la escuela.
 
[Abstract] The purpose of this study is to find out the key elements that may be involved in the conceptual and operational definition of quality of school life from the university students of the Degree in Early Childhood Education of the UDC perspective. Five areas, family, teachers, relationship with peers, school and classroom, are considered. The concept of quality, the theory of self determination and different elements of the educational reality are taken into account, among other aspects. A qualitative and exploratory study is carried out. A questionnaire with open questions was used and their answers were analyzed through a content analysis establishing different categories and subcategories based on codes. As possible elements that the participants contemplate, stand out the physical conditions of the school; organization, operation and culture; emotional climate and relationships generated; characteristics of the classroom; the educational style and family climate; the teaching styles; the significant adult school accompaniment for boys and girls; and individual characteristics of those who make it up; with the possibilities offered to the student to develop their potential and satisfy the needs of autonomy, relationship and competence. It would be interesting to assess the students’ self-perception all over the different educational levels about the determinants of their quality of school life.
 
Keywords
Calidad de vida escolar
Relaciones
Autonomía
Competencia
Alumnado universitario
Quality of school life
Relations
Autonomy
Competence
University students
 
Editor version
http://hdl.handle.net/2183/23486
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
ISBN
978-84-9749-726-8

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback