Technology use in a Secondary Education music classroom Ethical, philosophical and pedagogical implications
Title
Technology use in a Secondary Education music classroom Ethical, philosophical and pedagogical implicationsAlternative Title(s)
El uso de la tecnología en el aula de música de Educación Secundaria: Implicaciones éticas, filosóficas y pedagógicasAuthor(s)
Date
2022Citation
Canedo, L. R. S. (2022). Technology use in a Secondary Education music classroom: Ethical, philosophical and pedagogical implications. In Conference Proceedings CIVAE 2022: 4th Interdisciplinary and VirtualConference on Arts in EducationMay 11-12, 2022 (pp. 263-267). MusicoGuia.
Abstract
[Abstract] This paper seeks to analyze the ethical and philosophical consequences of the incorporation and use
of technology resources within music education at Secondary School level. As the incorporation new
technological resources tend to change methodologies and contents of music at secondary education,
this article aims to put into question how these shifts affect the expectations of music learnings within
compulsory education. In order to analyze this influence, it is necessary to observe some educational
dimensions (aesthetics and privacy) in order to observe the philosophical and ethical consequences
of these new technological mediations. Thus, through an analysis of different ideas and educational
practices which are often related to the use of technology within the classroom, this research seeks to
achieve a collective critical reflection which allow to make new consensus about the benefits and limits
that technologic resources should have within music learnings at schoo [Resumen] En este artículo se analizan las potenciales consecuencias éticas y filosóficas que tiene la incorpora ción de diferentes usos de la tecnología en la materia de música de educación secundaria obligatoria.
Partiendo de la idea de que los nuevos recursos tecnológicos han permitido modificar la metodología
con la que se tratan los contenidos de la materia, y también implicando una cierta modificación de los
mismos, se pretende realizar una reflexión sobre cómo se modifican las expectativas sobre el papel
que la educación musical ha de jugar en la formación de los estudiantes en los últimos cursos de es colaridad obligatoria. Para ello, se busca observar una serie de dimensiones habitualmente afectadas
por la mediación tecnológica como son la estética y la privacidad observando las potenciales implica ciones filosóficas y éticas que conlleva. Mediante un análisis de las ideas, prácticas y aprendizajes que
subyacen a la utilización de los recursos tecnológicos más habituales en el aula de música, se propone
una revisión crítica de su uso con el fin de llevar a cabo una reflexión colectiva que permita alcanzar
acuerdos sobre las potencialidades, beneficios y límites que debe tener el uso de ciertos recursos
tecnológicos dentro del aula de música
Keywords
Music Education
Theory of Education
Sociology of Music Education
Technology and Education
Educación Musical
Teoría de la Educación
Sociología de la Educación Musica
Theory of Education
Sociology of Music Education
Technology and Education
Educación Musical
Teoría de la Educación
Sociología de la Educación Musica
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial 3.0 España
ISBN
978-84-124511-5-3