Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¿Existe relación entre metas elegidas por el alumnado de bachillerato y su rendimiento? : implicaciones educativas

Thumbnail
View/Open
Brenlla_Blanco_Juan_Carlos_2019_Existe_relación_entre_metas.pdf (836.1Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/38111
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
¿Existe relación entre metas elegidas por el alumnado de bachillerato y su rendimiento? : implicaciones educativas
Alternative Title(s)
Is there a relationship between goals chosen by high school students and their performance? : educational implications
Author(s)
Ramudo Andión, Indalecio
Brenlla-Blanco, Juan-Carlos
Peralbo, Manuel
Barca Enríquez, Eduardo
Date
2019
Citation
Ramudo Andión, I., Brenlla-Blanco, J.-C., Peralbo, M., & Barca Enríquez, E. (2019). ¿Existe relación entre metas elegidas por el alumnado de bachillerato y su rendimiento? Implicaciones educativas. En M. Peralbo, A. Risso, A. Barca Lozano, B. D. da Silva, L. S. Almeida, & J.-C. Brenlla-Blanco (eds.), XV Congreso Internacional Gallegoportugués de Psicopedagogía: II Congreso de la Asociación Científica Internacional de Psicopedagogía (A Coruña, 4-6 de septiembre de 2019).
Abstract
[Resumen] Mediante este estudio tratamos de indagar de qué forma las metas académicas que se propone el sujeto al estudiar influyen o se reflejan en su rendimiento académico. Para la realización de la investigación se utilizó una muestra formada por 1505 sujetos correspondientes a 31 centros de enseñanza media, de las diferentes especialidades de bachillerato que se cursan en Galicia (Ciencias y Tecnología (54.6%), Humanidades y Ciencias Sociales (43.8%) y Artes (1.6%), siendo el 58.7% mujeres y el 41.3% hombres. Para la obtención de los datos se utilizó la escala CDPFA (Cuestionario de datos personales, familiares y académicos). Una vez obtenidos los correspondientes datos, y después de analizarlos mediante análisis correlacionales, podemos decir en términos generales, que las metas que mejor se relacionan con el rendimiento académico son las metas de aprendizaje, seguidas de las metas de rendimiento, lo cual está en la línea de otros estudios previos (Gehlbach, 2006; Goodman et al. 2011; Valle et al.2007).
 
[Abstract] This paper tries to investigate the way in which academic goals of students are reflected in their academic performance. In this investigation we have worked with a sample of 1,505 high school students from 31 secondary education centers, from different specialties (Science and Technology (54,6%), Humanities and Social Science (43,8%) and Arts (43,8%), being 58,7% women and 41,3% men. We have used CDPFA (Questionnaire of Personal, Family and Academic Data) to obtain data. Once data has been obtained, and after analyze them through correlational analysis, we can say that, in general, goals which are better correlated are learning ones, followed by performance, according to previous investigations (Gehlbach, 2006; Goodman et al. 2011; Valle et al.2007).
 
Keywords
Metas académicas
Metas de aprendizaje
Metas de rendimiento
Metas de valoración social
Alumnado de bachillerato
Rendimiento académico
Academic goals
Learning goals
Performance goals
Social assessment goals
High school students
Academic achievement
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497268
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
ISBN
978-84-9749-726-8

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback