Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

'Paisajes del yo': Simbiosis sensible del cuerpo, espacio y luz en el aula de infantil

Thumbnail
View/Open
Mesias_Lema_Paisajes_del_yo_2018.pdf (3.173Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/38048
Atribución-NoComercial 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
'Paisajes del yo': Simbiosis sensible del cuerpo, espacio y luz en el aula de infantil
Alternative Title(s)
The places beyond the self': light, body and spaces sensibility symbiosis in a preschool classroom
Author(s)
Mesías Lema, José María
Sánchez Paz, Carlota
Date
2018
Citation
Mesías-Lema, J. M. e Sánches Paz, C. (2018). 'Paisajes del yo': Simbiosis sensible del cuerpo, espacio y luz en el aula de infantil. Educación artística: revista de investigación (EARI), (9), 110-130.
Abstract
[Resumen] El presente artículo plantea una investigación artística acerca de la identidad en educación infantil a través de espacios que permitan vivenciar experiencias estéticas. Se parte de provocaciones relacionales entre los niños y el arte contemporáneo, experiencias lumínicas y corporales para la experimentación sensible en infantil. Se parte de la idea de cómo la luz ofrece posibilidades artísticas para la exploración del propio cuerpo, el vínculo con el espacio y la sinestesia del color. Todas las acciones desarrolladas se plasman a través de narrativas visuales. Estas poseen una doble finalidad: por una parte, documentar el proceso creativo y, por otro lado, interpretarlo desde la perspectiva del self-study en la investigación docente dentro del aula.
 
[Abstract] This paper develops an arts-based educational research about the identity within the early years of life through workshops that allow to live aesthetic experiences. The starting point is the intencional relationships between children and contemporary art, lighting and body experiences in order to experience sensitiveness. It focuses on the idea of how light can be artistically used to explore the own body, the relation with space and the color’s synaesthesia. Each one of the actions has been developed trough visual narratives whith a dual aim: on the one hand, to generate documentacion about the creative process and, on the other hand, to interpret it from a self-study perspective in teaching research within the classroom.
 
Keywords
Experiencia estética relacional
Educación Artística Sensible
Narrativa visual
Micro-acciones performativas
Educación Infantil
 
Editor version
https://ojs.uv.es/index.php/eari/article/view/10927
Rights
Atribución-NoComercial 3.0 España

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback