Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola Técnica Superior de Arquitectura
  • Investigacion (ETSAC)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola Técnica Superior de Arquitectura
  • Investigacion (ETSAC)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mies and his Teaching Venues: the Triumph of Architecture over Function

Thumbnail
View/Open
GarciaRequejo_Zaida_2021_Mies_Teaching_Venues.pdf (3.395Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37828
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
  • Investigacion (ETSAC) [511]
Metadata
Show full item record
Title
Mies and his Teaching Venues: the Triumph of Architecture over Function
Alternative Title(s)
Los espacios docentes de Mies. La Arquitectura supera la función
Author(s)
Lizondo Sevilla, Laura
Santatecla Fayos, José
Garcia-Requejo, Zaida
Date
2021-02
Citation
Lizondo-Sevilla, L. [Laura], Santatecla-Fayos, J. [José] & Garcia-Requejo, Z. [Zaida]. (2021). Mies and his Teaching Venues: the Triumph of Architecture over Function. ACE: architecture, city and environment, 45, 9517. https://doi.org/10.5821/ACE.15.45.9517
Abstract
[Abstract] Mies van der Rohe started teaching architecture in 1930, the year he was appointed head of the Dessau Bauhaus. Political upheavals in Germany at that time obliged him to move to new premises and even to a new country: in 1938 he emigrated to the USA as head of the architecture department at the Armour Institute of Technology. In the twenty-eight years from his early days at the Bauhaus to his retirement from the school in Chicago, teaching was one of his main activities: classrooms were an ideal laboratory for experimenting with and thinking about architecture, and as a working architect he invariably brought his experience into the classroom. The aim of this paper is to examine the links between Mies’ teaching, thinking and architecture more closely in order to determine the connection between his teaching of architectural design and his work as an architect. However, within such a wide field, this paper focuses on a specific typology: the school of architecture. The hypothesis to be answered is: did Mies’ experience as a professor, and the professional and academic homologous projects in which he was involved, play a decisive role in the design of the only venue he built from scratch for teaching architecture: the open-plan Crown Hall? The research methodology employed consisted of revising, analysing and redrawing the different venues where Mies taught architectural design and comparing them with research projects about this typology. The ideas presented in dissertations directed by Mies about designing schools of architecture were of particular interest for this paper.
 
[Resumen] Mies van der Rohe se inició en la docencia del proyecto arquitectónico en 1930, año en el que fue nombrado director de la Bauhaus de Dessau. Tras sustanciales cambios políticos acontecidos en Alemania, que le obligaron a cambiar de sede e incluso de país, en 1938 emigró a los Estados Unidos como Director del Departamento de Arquitectura del Armour Institute of Technology. Durante los veintiocho años que transcurrieron desde la Bauhaus hasta su jubilación en la escuela de Chicago, la enseñanza fue una de sus dedicaciones principales: las aulas fueron el taller proyectual ideal para ensayar y reflexionar su profesión y su oficio de arquitecto le exigió trasladar dicha experiencia a los espacios docentes. El presente artículo tiene como objetivo general ahondar en el vínculo entre docencia, pensamiento y arquitectura en Mies, a fin de relacionar su enseñanza de proyectos y su práctica profesional. Sin embargo, dentro de un campo tan amplio, el artículo estudia específicamente la tipología de escuela de arquitectura. La hipótesis a responder es: ¿fue su experiencia como profesor y los proyectos homólogos en los que se involucró, profesional y académicamente, determinantes en la concepción de su único espacio construido ex-novo para la enseñanza de la arquitectura, el espacio unitario del Crown Hall? La metodología utilizada consiste en revisar, analizar y redibujar los distintos espacios en los que practicó la enseñanza del proyecto arquitectónico y compararlos con los proyectos investigados en torno a esta tipología. Las ideas presentadas en las tesinas dirigidas por Mies sobre el diseño de escuelas de arquitectura fueron de particular interés para este trabajo.
 
Keywords
Mies van der Rohe
Bauhaus
Illinois Institute of Technology
 
Editor version
https://doi.org/10.5821/ACE.15.45.9517
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
1886-4805

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback