Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Socioloxía
  • Investigación (FSOC)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Socioloxía
  • Investigación (FSOC)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De KAYA CLINICA (la clínica de las casas) a la clínica de las universidades: aprendiendo de un proyecto de cooperación universitaria al desarrollo

Thumbnail
View/Open
LizancosMora_Placido_2020_De_KAYA_CLINICA.pdf (127.2Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37628
Collections
  • Investigación (FSOC) [405]
Metadata
Show full item record
Title
De KAYA CLINICA (la clínica de las casas) a la clínica de las universidades: aprendiendo de un proyecto de cooperación universitaria al desarrollo
Author(s)
Lizancos, Plácido
Date
2020
Citation
Lizancos, P. (2020). De KAYA CLINICA (la clínica de las casas) a la clínica de las universidades: aprendiendo de un proyecto de cooperación universitaria al desarrollo. En Arkitektura eta habitat: a pertsonen burujabetza= Arquitectura y hábitat: soberanía de las personas (pp. 267-283). Universidad del País Vasco.
Abstract
[Resumen] KAYA CLINICA («La clínica de las casas» en lengua Xangana) es un practicum diseñado por dos instituciones universitarias públicas —una del Norte y otra del Sur globales— para el ejercicio de la HABITABILIDAD BÁSICA bajo la metodología del aprendizaje-servicio. […] El objetivo es enriquecer la actividad docente e investigadora a través de la realización de prácticas en un entorno social y físico verídico no bien atendido como es el de la recualificación de los barrios precarios y la atención a las necesidades de las personas en situación de pobreza. Así se explicaba KAYA CLINICA en ARCADIA 4. Corría septiembre de 2016 y el proyecto —minuciosamente diseñado en los despachos de la Universidade da Coruña y de la Eduardo Mondlane—chocaba obstinadamente con la realidad. En mayo de 2018 el proyecto finaliza. Una parte de los objetivos previstos se alcanzaron. Algunos se superaron y otros no se acometieron. Como no podía ser de otra manera, el proyecto ejecutado se parece poco a su original. En todo caso, se produjeron efectos sobre la comunidad académica. Y aunque han sido notables en la universidad vecina al lugar de aplicación de la experiencia y mucho más débiles en la otra, permiten dibujar orientaciones de alto interés para quienes estamos empeñados en construir una universidad inclusiva y comprometida socialmente. Esos resultados se explican aquí.
 
[Abstract] KAYA CLINICA (Houses’ Care Centre, in Xangana language) is a practicum designed by two public universities —one of the global North and other of the global South— to practice BASIC HABITABILITY under the service-learning methodology. […] The task is to foster teaching and research through the realisation of practices in a true social and physical neighbourhood, not normally attended as the upgrading of deprived settlements and the attention to the needs of the poorest people…This is how KAYA CLINICA was explained in Arcadia 4. It was September 2016 and the project —carefully designed in A Coruña and Eduardo Mondlane university offices’— faced stubbornly with reality. On May 2018 the project has came to an end. Parts of the planned targets were reached, some were surpassed, and others not tackled yet. As a result, the really developed scheme bears little resemblance to his original. Anyway, huge effects were driven into the academia. And although they have been much more remarkable in the university which is closest to the place of application of the experience than in the other, interesting points were raised and must be known for those who are determined on building an inclusive and socially engaged university. The reasoned explanation and its conceptualization are what we explain here.
 
Keywords
Aprendizaje-servicio
Cooperación universitaria al desarrollo
Service-learning
University development cooperation
 
Description
Incluído en el libro: Arkitektura eta habitat-a pertsonen burujabetza= Arquitectura y hábitat, soberanía de las personas, que recoge los contenidos presentados al Congreso Arcadia sobre Arquitectura y Cooperación al Desarrollo (5. 2018. San Sebastián).
Editor version
https://addi.ehu.es/handle/10810/44124
ISBN
978-84-1319-206-2

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback