Entrenamiento musical y memoria de trabajo:relación con rendimiento, sexo y familiainstrumental del entrenamiento
View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37605
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Entrenamiento musical y memoria de trabajo:relación con rendimiento, sexo y familiainstrumental del entrenamientoAlternative Title(s)
Musical training and working memory: relationshipwith performance, gender and instrument family oftrainingAuthor(s)
Date
2024-07-01Citation
Alonso, R. K., Fernández-Mateos, L. M., Urchaga-Litago, J. D., & Sánchez-Cabaco, A. (2024). Musical training and working memory: relationship with performance, gender and instrument family of training. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, 11(1). https://doi.org/10.17979/reipe.2024.11.1.10345
Abstract
[Resumen] El objetivo de esta investigación es analizar la relación entre la memoria de trabajoy la formación musical, su repercusión en el rendimiento académico y la influencia del géneroy la familia instrumental. La muestra para el estudio estuvo compuesta por 300 estudiantes deentre 10 y 18 años de un conservatorio público profesional de España. Los instrumentos demedida utilizados fueron las escalas de Wechsler WISC-IV y WAIS-IV, y una tarea (PMTM) diseñadaespecíficamente para evaluar el rendimiento de la memoria de trabajo musical. Se encontraroncorrelaciones positivas y estadísticamentesignificativas entre la formación musical (medida comobaja, media y alta, en función de los años de estudio) y el rendimiento académico (musical ygeneral), y entre el bucle fonológico de la memoria de trabajo y ambos tipos de rendimientoacadémico. También se observaron correlaciones positivas entre el entrenamiento musical y elbucle fonológico, y con la memoria de trabajo musical. No se observó que el género afectara alrendimiento. En cambio, los patrones descriptivos variaban sistemáticamente según la familia deinstrumentos, obteniendo los estudiantes de instrumentos de cuerda con arco puntuaciones másaltas en memoria de trabajo musical, seguidos de los de instrumentos polifónicos y, por último, losde instrumentos de viento. Estos resultados pueden utilizarse para crear programas de mejora de lamemoria de trabajo, con el fin de ayudar al alumnado de conservatorio a maximizar su potencial yla eficacia de su aprendizaje. [Abstract] The aim of this research is to analyse the relationship between working memory andmusical training, as well as its impact on academic performance, and the influence of gender andinstrument family. The sample for the study comprised 300 students aged 10-18 years from aprofessional public conservatory in Spain. The measurement instruments used were the Wechslerscales WISC-IV and WAIS-IV, and a task (PMTM) designed specifically to assess the performanceof musical working memory. Positive and statisticallysignificantcorrelations were found betweenmusical training (measured as low, medium and high, based on years of study) and academicperformance (musical and general), and between the phonological loop of working memory andboth types of academic performance. Positivecorrelations were also observed between musicaltraining and phonological loop, and with musical working memory. Gender was not found toaffect performance. By contrast, descriptivepatterns varied systematically by instrument family,with students of bowed string instruments obtaining higher scores in musical working memory,followed by polyphonic instruments and finally wind instruments. These findings can be used tocreate programmes to enhance working memory, to help conservatory students to maximise theirpotential and the effectiveness of their learning.
Keywords
Memoria de trabajo
Entrenamiento musical
Rendimiento académico
Sexo
Familia instrumental
Working memory
Musical training
Academic performance
Gender
Instrument family
Entrenamiento musical
Rendimiento académico
Sexo
Familia instrumental
Working memory
Musical training
Academic performance
Gender
Instrument family
Editor version
Rights
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
ISSN
eISSN: 2386-7418