Max Bill, arquitectura y arte: conexiones entre escuela de ULM y esculturas-pabellón
![Thumbnail](/dspace/bitstream/handle/2183/37537/LopezBahut_Emma_2018_Max_Bill_Arquitectura_Arte.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37537
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
- II - Artigos [573]
Metadata
Show full item recordTitle
Max Bill, arquitectura y arte: conexiones entre escuela de ULM y esculturas-pabellónAlternative Title(s)
Max Bill, architecture and art: connections between the ULM school of design and the pavilion-sculpturesDate
2018-07-13Citation
Álvarez-García, P., y López-Bahut, E. (2018). Max Bill, arquitectura y arte: conexiones entre escuela de Ulm y esculturas-pabellón. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 23(33), 178–189. https://doi.org/10.4995/ega.2018.7970
Abstract
[Resumen]
Se establecen las relaciones entre las esculturas-pabellón (1968-97) y la Escuela de Ulm (1953), obras del polifacético artista y arquitecto Max Bill. Para ello se realiza un análisis gráfico de las mismas, estudiando el lugar, las circulaciones y la composición espacial. El hallazgo es la existencia de una relación en el modo de proyectar las diferentes disciplinas y la influencia de la arquitectura sobre la escultura en el caso de estos ejemplos. Por otro lado, se detecta una presencia abstracta en la obra de un defensor del arte concreto, que a priori rehúye del símbolo. También se hallan conceptos historicistas en un heredero de los principios modernos de la Bauhaus, fundamentos que actualiza creando la Escuela de Ulm. [Abstracr]
In this article we explore the links between the Pavilion-Sculptures (1968-97) and the Ulm School of Design (1953), both of which formed part of the work of the multitalented artist and architect Max Bill. Through a graphic analysis, we study aspects such as location, movement, or spatial composition in his work, discovering the existence of a connection in the way he planned projects in different disciplines, and the influence of architecture on his sculpture in these two cases. We detect an abstract and historicist presence in the work of this defender of “concrete art,” who, a priori, avoided symbols. Historicist concepts are also found in the work of this artist, heir to the modern principles of the Bauhaus, which he updated to create the Ulm School of Design.
Keywords
Max Bill
Escultura
Arquitectura
Arte
Pabellón
Proyecto
Diseño
Sculpture
Architecture
Art
Pavilion
Project
Design
Escultura
Arquitectura
Arte
Pabellón
Proyecto
Diseño
Sculpture
Architecture
Art
Pavilion
Project
Design
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
2254-6103
1133-6137
1133-6137