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A Profile of Mobile Service Users in a Mature Market: From “Uninvolved Pragmatics” to “Potential Switchers”

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Calvo_Porral_Cristina_2021_Profile_mobile_service_users_mature_market.pdf (464.7Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37435
Atribución 4.0 Internacional (CC BY)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución 4.0 Internacional (CC BY)
Collections
  • Investigación (FEE) [923]
Metadata
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Title
A Profile of Mobile Service Users in a Mature Market: From “Uninvolved Pragmatics” to “Potential Switchers”
Alternative Title(s)
Un perfil de usuarios de servicios móviles en un mercado maduro: de “pragmática no involucrada” a “conmutadores potenciales”
Author(s)
Calvo-Porral, Cristina
Otero-Prada, Luis-Miguel
Date
2021
Citation
Calvo-Porral, C. and Otero-Prada, L.-M. (2021), "A profile of mobile service users in a mature market: from “uninvolved pragmatics” to “potential switchers”", Spanish Journal of Marketing - ESIC, Vol. 25 No. 3, pp. 425-445. https://doi.org/10.1108/SJME-03-2020-0046
Abstract
[Abstract] Purpose: Mobile services are expanding rapidly, and in this tremendously dynamic environment, companies should provide value-added services to meet users’ demand. In this context, the study aims to determine whether different user groups exist in this market and profile them. Methodology: Based on the information of 568 mobile service users, a research was developed in the context of a mature mobile services market – Spain. A behavior-based cluster analysis is developed by means of confirmatory factor analysis (CFA), followed by two-step clustering. Then, an ANOVA and post hoc Tukey tests are conducted to confirm differences among the obtained clusters. Findings: The study findings show that mobile service users cannot be perceived as a homogenous group, as different users with different behaviors coexist in this market. More specifically, four behavior-based segments emerge in the mobile service sector: “service connoisseurs,” “uninvolved pragmatics,” “potential switchers” and “delighted loyal”; “potential switchers” being the most challenging segment for mobile service companies. Value: This study reports mobile service users’ heterogeneity; and in turn, mobile service managers should consider customers as four different types, instead of considering them as one single customer.
 
[Resumen] Propósito: Los servicios móviles se están expandiendo rápidamente y en este entorno tremendamente dinámico, las compañías de servicios móviles deberían de proporcionar servicios de valor añadido para satisfacer la demanda de sus usuarios. En este contexto, esta investigación tiene como objetivo determinar si existen diferentes grupo de usuarios en este mercado y aportar su pefil. Metodología: Sobre la base de información de 568 usuarios de servicios móviles se lleva a cabo una investigación en el contexto de un mercado de servicios móviles maduro –España-. Se lleva a cabo un análisis clúster basado en el comportamiento de los usuarios, mediante un análisis factorial confirmatorio (CFA), seguido de un análisis clúster bi-etápico. A continuación, se realizan un test Anova y un test pos hoc de Tuckey para confirmar las diferencias entre los grupos obtenidos. Resultados: Los resultados de la investigación muestran que los usuarios de servicios móviles no pueden ser percibidos como un grupo homogéneo, ya que en este mercado coexisten diferentes usuarios con diferentes comportamientos. Más específicamente, cuatro segmentos de usuarios surgen en el sector de los servicios móviles basados en su comportamiento: “conocedores del servicio”, “pragmáticos no involucrados”, “potenciales cambiadores de servicio” y “leales encantados”, siendo “potenciales cambiadores de servicio” los que presentan un mayor desafío las empresas de servicios móviles. Valor: Este estudio muestra la heterogeneidad de los usuarios de servicios móviles, y por tanto, los gestores de los servicios móviles deben considerar a sus clientes como cuatro tipos diferentes, en lugar de considerarlos como un único tipo de cliente.
 
Keywords
Mobile services
Behavior
Users
Cluster analysis
Servicios móviles
Comportamiento
Usuarios
Análisis clúster
 
Editor version
https://doi.org/10.1108/SJME-03-2020-0046
Rights
Atribución 4.0 Internacional (CC BY)
ISSN
2444-9695

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