Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Saúde
  • Investigación (FCS)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Saúde
  • Investigación (FCS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Análisis de la influencia de un programa estructurado de educación física sobre la coordinación motriz y autoestima en niños de 6 y 7 años

Thumbnail
View/Open
Arufe_Giraldez_Victor_2022_Análisis de la influencia de un programa estructurado de educación física sobre la coordinación motriz y autoestima en niños.pdf (890.6Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37404
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
Collections
  • Investigación (FCS) [1293]
Metadata
Show full item record
Title
Análisis de la influencia de un programa estructurado de educación física sobre la coordinación motriz y autoestima en niños de 6 y 7 años
Author(s)
Arufe-Giráldez, Víctor
Date
2022
Citation
Posso Pacheco, R. J., Ortiz Bravo, N. A., Paz Viteri, B. S., Marcillo Ñacato, J., & Arufe Giráldez, V. (2022). Análisis de la influencia de un programa estructurado de educación física sobre la coordinación motriz y autoestima en niños de 6 y 7 años. Journal of sport and health research, 14(1), 123-134
Abstract
[Resumen]: Un nuevo currículo de Educación Física ecuatoriano ha entrado en vigor en los últimos cinco años. El presente trabajo tiene como objetivo analizar la influencia de un programa de Educación Física bien estructurado sobre el desarrollo de la coordinación motriz y autoestima de una muestra de niños con edades de 6 y 7 años, teniendo como base los contenidos establecidos en el nuevo currículum ecuatoriano. Se aplicó un enfoque metodológico exploratorio de carácter descriptivo-correlacional. La muestra estuvo compuesta por 55 estudiantes. La información se recopiló a través del Test de Coordinación Motriz [BTCM] y el Test de Autoestima Escolar [TAE]. Comparando los resultados del pretest [P] y del postest [E], se observa un aumento en las puntaciones de las medias en las diferentes dimensiones de las variables. Por otra parte, en el análisis inferencial existe un coeficiente de correlación Sp= 0,99 entre las dimensiones de la coordinación motriz y la autoestima. Se confirma la incidencia positiva que tienen las sesiones de Educación Física bien estructuradas sobre el grado de coordinación motriz y la autoestima en los niños.
 
[Abstract]: A new Ecuadorian Physical Education curriculum has come into effect in the last five years. The objective of this work is to analyze the incidence of a well-structured Physical Education program on the development of motor coordination and self-esteem of a sample of children aged 6 and 7, following as a basis the contents addressed in the Ecuadorian curriculum. A descriptive-correlational exploratory methodological approach was applied. The sample consisted of 55 students. The information was collected through the Motor Coordination Test [BTCM] and the School Self-esteem Test [TAE]. Comparing the results of the pretest [P] and the posttest [E], an increase is observed in the scores of the means in the different dimensions of the variables. On the other hand, in the inferential analysis there is a correlation coefficient Sp = 0.99 between the dimensions of motor coordination and self-esteem. The positive impact that well structured Physical Education sessions have on the degree of motor coordination and self-esteem in children is confirmed.
 
Keywords
Desarrollo motor
Coordinación motriz
Autoestima
Educación física
Didáctica
Niños
Psicomotricidad
Motor development
Motor coordination
Self-esteem
Physical education
Didactics
Children
Psychomotricity
 
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
ISSN
1989-6239

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback