Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias do Deporte e a Educación Física
  • Investigación (CCDEF)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias do Deporte e a Educación Física
  • Investigación (CCDEF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estudio comparado: La Educación Física en Colombia, Chile, España, Portugal, República Dominicana y Venezuela

Thumbnail
View/Open
Toja_Belén_2019_Estudio_comparado_educación_física_Colombia.pdf (415.8Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37369
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Collections
  • Investigación (CCDEF) [297]
Metadata
Show full item record
Title
Estudio comparado: La Educación Física en Colombia, Chile, España, Portugal, República Dominicana y Venezuela
Alternative Title(s)
Comparative study: Physical Education in Colombia, Chile, Spain, Portugal, Dominican Republic and Venezuela
Author(s)
Toja, María Belén
González Valeiro, Miguel
Bustamante Castaño, Sirley Andrea
Chaverra-Fernández, Beatriz Elena
Fonseca-Gomes, Lúcia Cristina
López D’Amico, Rosa
Silva Figueira-Martins, João Filipe da
Reyno-Freundt, Alda Marysol
Zamora-Mota, Henyer Ramón
Date
2019-12-20
Citation
González Valeiro, M., Bustamante Castaño, S. A., Chaverra Fernández, B., Fonseca Gomes, L. C., López D’Amico, R. d. C., Martins, J., Reyno Freundt, A. M., Toja, M. B., & Zamora Mota, H. R. (2019). Estudio comparado: La Educación Física en Colombia, Chile, España, Portugal, República Dominicana y Venezuela. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 3(2), 7-18. https://doi.org/10.32541/RECIE.2019.V3I2.PP7-18
Abstract
[Resumen]: En este artículo se presenta un estudio comparado de la Educación Física en lo relativo a la legislación, su estructura, el currículo, las escuelas y el profesorado, todo ello en países dentro del marco que compone la Red Euroamericana de Actividad Física, Educación y Salud (REAFES), con la característica de ser todos iberoamericanos y no anglófonos. Para ello, se elaboró un cuestionario de respuestas abiertas siguiendo los indicadores para una enseñanza de calidad para la Educación Física (EF) establecidos por la UNESCO a partir del análisis de los resultados de la aplicación de la Encuesta Mundial sobre la situación de la Educación Física (North Western Countries Physical Education Association, 2014). Se envía a expertos en el ámbito de los países implicados, recibiendo la respuesta de Colombia, Chile, España, Portugal, República Dominicana y Venezuela. Se analizan las encuestas comparando cada variable en cada uno de los países para poder obtener un abordaje de mayor profundidad que si analizáramos país por país. Se destaca la idea de que en todos los países analizados está garantizado (excepto excepciones coyunturales dentro de cada uno), una estructura, un currículo y una cualificación docente que asegura de forma suficiente los mínimos requeridos para el desarrollo de una Educación Física de calidad y, por el contrario, es a la hora de establecer programas fuera del horario lectivo (educación formal), donde se encuentran mayores diferencias en las intenciones y riquezas de los programas de actividades fuera de estos horarios (educación informal y no formal).
 
[Abstract]: This article presents a comparative study of Physical Education in terms of legislation, structure, curriculum, schools and teachers, in the countries within the framework of the Euro-American Network on Physical Activity, Education and Health (REAFES) with the characteristic of being Latin American countries and not Anglophone. An open-ended questionnaire is prepared following the indicators for quality education for Physical Education established by UNESCO based on the analysis of the results of the implementation of the “Global Survey on the Situation of Physical Education” (North Western Countries Physical Education Association, 2014). It is sent to experts in the field and answers are received from Colombia, Chile, Spain, Portugal, Dominican Republic and Venezuela. Surveys are analyzed by comparing each variable in each of the countries in order to obtain a deeper approach than if analyzed country by country. We emphasize the idea that in all the countries analyzed a structure, a curriculum and a teaching qualification are guaranteed (except for short-term cases within each one) that sufficiently ensures the minimum required for the development of quality physical education and, on the contrary, it is when establishing programs outside school hours (formal education), where there are greater differences in the intentions and wealth of activity programs outside these hours (informal and non-formal education).
 
Keywords
Calidad
Currículo
Educación Física
Estudio comparativo
Formación de docentes
Formador de profesores
Curriculum
Comparative study
Quality
Physical Education
Teacher training
 
Editor version
https://doi.org/10.32541/RECIE.2019.V3I2.PP7-18
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
ISSN
2636-2139

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback