Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diferencias en ansiedad ante los exámenes en función de los niveles de autoestima en estudiantes de Educación Primaria

Thumbnail
View/Open
Freire_Rodriguez_Diferencias en ansiedad ante los examenes.pdf (177.6Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37269
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [939]
Metadata
Show full item record
Title
Diferencias en ansiedad ante los exámenes en función de los niveles de autoestima en estudiantes de Educación Primaria
Alternative Title(s)
Differences in test anxiety as a function of self-esteem levels in Primary Education students
Author(s)
Freire Rodríguez, Carlos
Ferradás, María del Mar
Suárez Fernández, María
Date
2021
Citation
Freire Rodríguez , C., Ferradás Canedo , M. del M., & Suárez Fernández, M. (2021). Diferencias en ansiedad ante los exámenes en función de los niveles de autoestima en estudiantes de Educación Primaria. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 9(1), 1–11. https://doi.org/10.32457/ejpad.v9i1.1404
Abstract
[Resumen] Si bien la ansiedad ante los exámenes ha estado tradicionalmente presente en etapas académicas medias y superiores, se ha constatado un significativo incremento de este fenómeno en la población de estudiantes de Educación Primaria. Las importantes repercusiones físicas, psicológicas y académicas que puede conllevar la ansiedad ante los exámenes en la población escolar han suscitado un creciente interés por identificar los factores personales que podrían reducir la probabilidad de aparición de estos estados patológicos. En esta línea, en el presente estudio se analizó la existencia de diferencias significativas en el grado de ansiedad ante los exámenes experimentada por el estudiantado en función de su nivel de autoestima. Participaron en la investigación 326 estudiantes de cuarto, quinto y sexto curso de Educación Primaria. Los niveles de autoestima se determinaron con base en los percentiles 33 y 66. Las diferencias en ansiedad ante los exámenes se estimaron mediante un ANOVA. Se encontraron niveles significativamente más bajos de ansiedad ante los exámenes cuanto mayor es la autoestima del estudiantado, y viceversa. Las diferencias entre los tres grupos de autoestima fueron estadísticamente significativas. Estos hallazgos parecen apuntar a que la alta autoestima puede constituir un recurso psicológico de protección frente a la ansiedad ante los exámenes en la etapa de Educación Primaria.
 
[Abstract] Although test anxiety has traditionally been present in middle and higher academic stages, a significant increase in this phenomenon has been observed in the population of Primary Education students. The significant physical, psychological and academic consequences that test anxiety can have on the school population have led to a growing interest in identifying personal factors that could reduce the likelihood of these disease states occurring. Along these lines, the present study analyzed the existence of significant differences in students’ test anxiety according to their level of self-esteem. 326 students from the fourth, fifth and sixth grades of Primary Education participated in the research. Self-esteem levels were determined based on the 33rd and 66th percentiles. Differences in test anxiety were estimated using an ANOVA. Significantly lower levels of test anxiety were found the higher the students’ self-esteem, and vice versa. The differences between the three self-esteem groups were statistically significant. These findings seem to suggest that high self-esteem can constitute a psychological protection resource against test anxiety in the Primary Education stage.
 
Keywords
Autoestima
Ansiedad ante los exámenes
Recursos personales
Estudiantes
Educación primaria
Self-esteem
Test anxiety
Personal resources
Students
Primary education
 
Editor version
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/1404
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback