Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola Técnica Superior de Arquitectura
  • Investigacion (ETSAC)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola Técnica Superior de Arquitectura
  • Investigacion (ETSAC)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diseño de escenarios de aprendizaje universitarios para aprender haciendo

Thumbnail
View/Open
Prado_Acebo_Cristina_2023_Diseno_escenarios_aprendizaje.pdf (4.087Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/36693
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
  • Investigacion (ETSAC) [511]
Metadata
Show full item record
Title
Diseño de escenarios de aprendizaje universitarios para aprender haciendo
Alternative Title(s)
University learning scenarios design for learning-by-doing
Author(s)
Prado-Acebo, Cristina
Date
2023-11
Citation
Prado-Acebo, Cristina. 2023. Diseño de escenarios de aprendizaje universitarios para aprender haciendo. JIDA, 23, 146-164
Abstract
[Resumen] La educación es un tema de interés mundial, incluyendo los espacios donde se desarrolla. Se habla de un cambio en la educación, pero no del espacio necesario para estas nuevas metodologías activas. Bajo el paraguas del filósofo y pedagogo Dewey, siguiendo su máxima de aprender haciendo, se realiza un recorrido histórico por los escenarios de aprendizaje en el nivel universitario y se estudian los factores a tener en cuenta en su diseño, observando la necesidad de un cambio en los escenarios de aprendizaje, especialmente en la escala del diseño interior y mobiliario, que deben adaptarse a la metodología, actividades a desarrollar y a los usuarios. Dentro del cambio del aula escena al ambiente escenario, se deconstruye el aula y sus principales elementos más característicos, analizando el paso del pupitre mueble al prototipo móvil, de la pizarra y del estrado a la interfaz interactiva, y de la puerta a la apertura.
 
[Abstract] Education is a global issue, including the spaces where it takes place. There is discussion regarding a change in education, but not about the space necessary for these new active methodologies. In the framework of the philosopher and pedagogue Dewey, following his principle of learning by doing, a historical review of learning scenarios at university level is carried out and the factors to be taken into account in their design are studied, observing the need for a change in learning scenarios, especially in the scale of interior design and furniture, which must be adapted to the methodology, activities to be developed and users. Within the change from the classroom scene to the scenario environment, the classroom and its main characteristic elements are deconstructed, analysing the transition from the fixed desk to the mobile prototype, from the blackboard and the platform to the interactive interface, and from the door to the opening.
 
Keywords
Escenarios de aprendizaje
Diseño
Espacios educativos
Universidad
Aprender haciendo
Learning scenarios
Design
Educational spaces
University
Learning by doing
 
Editor version
https://doi.org/10.5821/jida.2023.12223
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
2462-571X

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback