Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Saúde
  • Investigación (FCS)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Saúde
  • Investigación (FCS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Juego simbólico para promover el desempeño ocupacional de menores con sintomatología neurológica

Thumbnail
View/Open
TaconS_Juego_2022.pdf (324.4Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/36691
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License (CC-BY-NC-ND 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License (CC-BY-NC-ND 4.0)
Collections
  • Investigación (FCS) [1293]
Metadata
Show full item record
Title
Juego simbólico para promover el desempeño ocupacional de menores con sintomatología neurológica
Alternative Title(s)
Symbolic play to promote the occupational performance of children with neurological symptomatology
Author(s)
Tacón Sánchez, Gema del Carmen
Germán-Abad, Tatiana
Groba, Betania
Date
2022-11-30
Citation
Tacón-Sánchez G, Germán-Abad T, Groba B. Juego simbólico para promover el desempeño ocupacional de menores con sintomatología neurológica. TOC (A Coruña). 2022 Nov;19(3):97-104.
Abstract
[Resumen] Objetivos: el objetivo es conocer si una intervención de terapia ocupacional basada en el juego simbólico es efectiva para promover el desempeño ocupacional de los menores con sintomatología neurológica. Métodos: estudio piloto en un centro de rehabilitación neurológica utilizando el juego simbólico como recurso terapéutico con 8 menores con sintomatología neurológica durante 8 semanas. Se han empleado diferentes instrumentos de evaluación estandarizados para capturar la participación en el juego, el desempeño ocupacional e identificar y medir la consecución de objetivos. Resultados: se describe el desempeño del juego de las personas participantes y se observa una mejora estadísticamente significativa en la movilidad y función social tras la intervención. Hay una tendencia ligera de aumento en los dominios de actividades de la vida diaria y todos los menores alcanzaron, al menos, uno de los objetivos establecidos. Conclusiones: los participantes han mejorado su desempeño ocupacional y sus progenitores consideran que son más independientes. Se observa un aumento en la motivación de los menores para participar en ocupaciones y una disminución del apoyo proporcionado por los progenitores. No se puede generalizar que el juego simbólico sea efectivo como método de intervención al ser un estudio piloto, proponiéndose nuevas líneas de investigación para realizar estudios de mayor impacto.
 
[Abstract] Objective: The objective is to know if an occupational therapy intervention based on symbolic play is effective in promoting the occupational performance of children with neurological symptoms. Methods: Pilot study in a neurological rehabilitation center using symbolic play as a therapeutic resource with 8 children with neurological symptoms for 8 weeks. Different standardized assessment instruments have been used to capture participation in the game, occupational performance and identify and measure the achievement of objectives. Results: The game performance of the participants is described and a statistically significant improvement in mobility and social function is observed after the intervention. There is a slight upward trend in the PEDI-CAT and PEDI domains and all the children achieved at least one of the established objectives. Conclusions: The participants have improved their occupational performance and their parents consider that they are more independent. There is an increase in the motivation of the children to participate in occupations and a decrease in the support provided by parents. It cannot be generalized that symbolic play is effective as an intervention method as it is a pilot study, proposing new lines of research to carry out studies with a greater impact.
 
Editor version
https://www.revistatog.es/ojs/index.php/tog/article/view/181
Rights
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License (CC-BY-NC-ND 4.0)
ISSN
1885-527X

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback