Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Educación
  • Investigación (FEDU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Adaptive psychological functioning and burnout in teachers: implications on instructional processes

Thumbnail
View/Open
Nuñez_José_Carlos_2023_Adaptive_psychological_functioning.pdf - Inglés (612.5Kb)
Nuñez_José_Carlos_2023_Funcionamiento_psicológico_adaptativo.pdf - Español (640.3Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/35635
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
  • Investigación (FEDU) [938]
Metadata
Show full item record
Title
Adaptive psychological functioning and burnout in teachers: implications on instructional processes
Alternative Title(s)
Funcionamiento psicológico adaptativo y burnout en docentes: implicaciones sobre los procesos instruccionales
Author(s)
Romero, Valeria
Núñez, José Carlos
Freire, Carlos
Ferradás, María del Mar
Date
2023-03-31
Citation
Romero, V., Núñez, J. C. ., Freire, C., & Ferradás, M. del M. (2023). Adaptive psychological functioning and burnout in teachers: Implications on instructional processes. Psychology, Society & Education, 15(1), 1–10. https://doi.org/10.21071/pse.v15i1.15345
Abstract
[Abstract] Given the high levels of burnout in the teaching profession, there is a growing interest in identifying the personal resources that would favor the positive psychological functioning in this group. From this emerging perspective, the present study had two objectives: (1) analyze the effect of psychological capital and job satisfaction on burnout in teachers; (2) determine how this syndrome affects the instructional practice (selfefficacy for teaching self-regulation strategies and teaching approach adopted). A structural equations model analysis was carried out with 113 teachers (90.3% women; Mage = 38.13; SD = 11.01) from pre-school, elementary school, compulsory secondary education and Bachillerato [optional higher secondary education]), selected through a convenience sample. Psychological capital and job satisfaction were shown to be negative predictors of burnout. In turn, this syndrome showed a direct negative effect on self-efficacy, and an indirect one on the student-centered teaching approach. These findings suggest that psychological capital and job satisfaction can be valuable resources to reduce teacher burnout and favor their adaptive job performance.
 
[Resumen] Dados los elevados niveles de burnout en la profesión docente, existe un creciente interés por la identificación de los recursos personales que favorecerían el funcionamiento psicológico positivo en este colectivo. Desde esta incipiente perspectiva, el presente estudio tenía dos objetivos: (1) analizar el efecto del capital psicológico y la satisfacción laboral sobre el burnout docente; (2) determinar cómo este síndrome repercute en la práctica instruccional (autoeficacia para la enseñanza de estrategias de autorregulación y enfoque de enseñanza adoptado). Se efectuó un análisis de ecuaciones estructurales con 113 docentes (90.3% mujeres; Medad = 38.13; DT = 11.01) de Educación Infantil, Primaria, Secundaria y Bachillerato, seleccionados mediante un muestreo por conveniencia. El capital psicológico y la satisfacción laboral se mostraron como predictores negativos del burnout. A su vez, este síndrome evidenció un efecto negativo directo sobre la autoeficacia, e indirecto sobre el enfoque de enseñanza centrado en el estudiantado. Estos hallazgos sugieren que el capital psicológico y la satisfacción laboral pueden constituir recursos valiosos para reducir el burnout docente y favorecer su desempeño laboral adaptativo.
 
Keywords
Self-efficacy
Burnout
Psychological capital
Teaching approach
Job satisfaction
Autoeficacia
Capital psicológico
Enfoque de enseñanza
Satisfacción laboral
 
Editor version
https://doi.org/10.21071/pse.v15i1.15345
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
1989-709X

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback