Show simple item record

dc.contributor.authorFerradás, María del Mar
dc.contributor.authorFreire, Carlos
dc.contributor.authorPrada Palmeiro, Lucía
dc.contributor.authorNúñez, José Carlos
dc.contributor.authorRodríguez, Susana
dc.date.accessioned2024-01-22T10:44:44Z
dc.date.available2024-01-22T10:44:44Z
dc.date.issued2022-01
dc.identifier.citationFerradás, M. M., Freire, C., Prada, L., Núñez, J. C., & Rodríguez, S. (2022). Coping profiles and their relationship with self-compassion in childhood. Psicothema, 34(1), 41-48. DOI: 10.7334/psicothema2021.269es_ES
dc.identifier.issn0214 - 9915
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/35036
dc.description.abstract[Abstract] Introduction: In line with the growing attention to mental health and stress in children, the present study analyzed the existence of differentiated profiles of coping in response to everyday stressors. The study also examined whether the identified profiles differed in levels of self-compassion. Method: 487 children (9 - 12 years old), selected by convenience sampling, participated in the study. A cross-sectional, ex post facto design was used. Results: Four coping profiles were identified: a profile with low use of coping strategies (LCP), a profile with predominantly approach coping strategies (ACP), a profile with high use of all coping strategies (HMP) and a profile with moderate use of all strategies (MMP). The ACP and HMP profiles demonstrated significantly higher levels of positive self-compassion, whereas the HMP, LCP and MMP profiles demonstrated significantly higher levels of negative self-compassion than the ACP profile. Conclusions: These findings make it possible to determine the profiles of children who are more and less functional in terms of their psychological resources for coping with day-to-day stress. This may encourage the development of more individualized interventions in order to prevent childhood stress.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] Antecedentes: en línea con la creciente atención hacia la salud mental y el estrés en la población infantil, en el presente estudio se analizó la existencia de perfiles diferenciados de afrontamiento del estrés en respuesta a las demandas cotidianas. Asimismo, se determinó si los perfiles identificados diferían en su nivel de autocompasión. Método: en el estudio participaron 487 niños (9 - 12 años), seleccionados mediante un muestreo por conveniencia. Se llevó a cabo un diseño ex post facto transversal. Resultados: se identificaron cuatro perfiles de afrontamiento: perfil con baja utilización de estrategias de afrontamiento (PBA), perfil con predominio de estrategias aproximativas (PAA), perfil con alta utilización de todas las estrategias (PAAM) y perfil con una utilización moderada de todas las estrategias (PMAM). El PAA y el PAAM evidenciaron los niveles significativamente más altos de autocompasión positiva. Asimismo, los perfiles PAAM, BA y PMAM mostraron niveles significativamente más altos de autocompasión negativa que el perfil PAA. Conclusiones: estos hallazgos permiten determinar los perfiles de niños más y menos funcionales en cuanto a sus recursos psicológicos para hacer frente al estrés cotidiano infantil. Ello favorecería el desarrollo de intervenciones más individualizadas en la prevención del estrés infantil.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherFacultad y Departamento de Psicología de la Universidad de Oviedo; Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturiases_ES
dc.relation.isreferencedbyPerfiles de afrontamiento del estrés y su relación con la autocompasión en la infancia
dc.relation.urihttps://doi.org/10.7334/psicothema2021.269es_ES
dc.rightsAtribución (CC BY)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es*
dc.subjectChildhoodes_ES
dc.subjectCoping profileses_ES
dc.subjectSelf-compassiones_ES
dc.subjectStresses_ES
dc.subjectInfanciaes_ES
dc.subjectPerfiles de afrontamientoes_ES
dc.subjectAutocompasiónes_ES
dc.subjectEstréses_ES
dc.titleCoping profiles and their relationship with self-compassion in childhoodes_ES
dc.title.alternativePerfiles de afrontamiento del estrés y su relación con la autocompasión en la infanciaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitlePsicothemaes_ES
UDC.volume34es_ES
UDC.issue1es_ES
UDC.startPage41es_ES
UDC.endPage48es_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record